Kosten, veiligheid en beletiquette zijn de drie belangrijkste dingen waarmee kinderen geholpen willen worden als het gaat om mobiele telefonie. Dit blijkt uit onderzoek van Hi en uit gesprekken met professionals, ngo’s en kinderen zelf.
Kinderen willen en krijgen steeds jonger een mobiele telefoon. Voor ouders is het vaak niet langer meer een vraag óf ze hun kind een mobiel geven, maar hoe ze dat het beste kunnen doen. Kinderen zijn zich echter niet bewust van de kosten die een mobiele telefoon met zich meebrengt. Bovendien zijn sociale druk en verslaving gevaren waar kinderen mee te maken kunnen krijgen. Dit vormde voor Hi aanleiding om een toegesneden product te ontwikkelen voor deze kwetsbare doelgroep. Hi introduceert daarom Hi PrePay Young, een dienst speciaal voor kinderen in de bovenbouw van het basisonderwijs.
Hi praat sinds 2009 intensief met kinderen en andere partijen waaronder het Platform Wijzer in geldzaken, Mijn Kind Online, Kidsweek en Nickelodeon. Zij kijken hoe jongeren getriggerd kunnen worden om geldmanagement onder de knie te krijgen, en tegelijkertijd om inzicht te krijgen in de andere gebieden waarin kinderen geholpen willen worden. De kennis die Hi over deze kinderen kreeg, heeft zij gebruikt om een prepaid dienst te ontwikkelen die kinderen wegwijs maakt in de wereld van mobiele telefonie.
Wat houdt Hi PrePay Young precies in?
Hi Young is een prepaid pakket met een aantal bijzonderheden. Zo geeft het twee nood sms’jes als het prepaid tegoed op is en zijn betaalde sms diensten, 0906 en 0909 nummers geblokkeerd. Hi Young heeft een online platform (www.hiyoung.nl) waar iedere ouder en kind naar toe kan gaan. Hier vind je o.a. educatieve filmpjes en tips over bijvoorbeeld slim omgaan met je mobiel en ook de beletiquette. Voor Hi Young bellers is er een spaarprogramma waar zij leren budgetteren en sparen voor gadgets, sms’jes of beltegoed. Bovendien vinden zij op dit platform een eigen omgeving waar persoonlijke informatie terug te vinden is.
Lees ook:
Gsm’s en WiFi weg uit school
Veel kinderen hebben een GSM
Aanbevelingen voor bellen door ‘Kind en Gezin’