Stil van jou [recensie]

Max, de mannelijke hoofdpersoon in Stil van jou van Sophie Jackson, heeft het in het leven flink voor zijn kiezen gehad. Zijn drugsprobleem wordt gevoed door de breuk met zijn vriendin Lizzie en het verlies van hun zoontje, evenals door het feit dat hij sinds kort zelf een wees is. Toch lukt het hem met hulp van zijn goede vriend Carter om clean te worden. En dan … ontmoet hij Grace. Grace is net zo lief en mooi als haar naam doet vermoeden. Maar ook zij torst heel wat met zich mee.

Stil van jou is de tweede roman van Sophie Jackson die in het Nederlands is vertaald en het soort van vervolg op Stuk van jou. Ik schrijf bewust ‘soort van vervolg’ omdat je beide boeken zeker los van elkaar kunt lezen. De link tussen beide boeken zit in de personen, de hoofdpersonen van ‘Stuk van jou’ spelen een rol in Stil van jou. Er wordt ook wel verwezen naar het eerste boek, maar je hoeft het echt niet gelezen te hebben om te kunnen genieten van Stil van jou. Sterker, pas toen ik ‘Stil van jou’ in mijn boekenkast naast ‘Stuk van jou’ zette, drong het tot me door …

Hoofdpersoon van Stil van jou is Max. En Max heeft zich, na de dood van zijn vader en een paar jaar later het verlies van zijn ongeboren zoontje en vervolgens het vertrek van zijn vriendin Lizzie, zo ongeveer kapot gesnoven en gezopen. Zijn vriend Carter, ja, die uit ‘Stuk van jou’, heeft hem letterlijk uit de ellende gevist en naar een afkickkliniek gebracht. Daar komt hij onder de hoede van therapeut Elliot en begeleider Tate. Die overigens de broer van een andere vriend Riley blijkt te zijn.

Na drie maanden clean zijn is Max klaar om weer de maatschappij in te gaan. Hij verblijft kort bij Carter en diens vriendin Kat, maar vertrekt al snel naar een plaatsje in West-Virginia waar zijn oom een aannemersbedrijf heeft en waar hij gaat proberen zichzelf weer te hervinden. En daar komt Grace in beeld, een jonge knappe vrouw die al haar vertrouwen in mannen is kwijtgeraakt nadat zij ernstig is mishandeld door haar eerste man.

Max en Grace zijn allebei tot de bodem gegaan, in duizend stukjes uiteen gevallen, en werken er hard aan zich staande te houden. Het basisverhaal is dan misschien voorspelbaar (jongen en meisje, worden verliefd, toch ontstaat er een breuk, uiteindelijk hervinden ze elkaar), de uitwerking is verre van saai en voorspelbaar.

Zowel ‘Stuk van jou’ als Stil van jou zijn goed geschreven meeslepende romans. Rauwe en eerlijke verhalen, die bij je binnenkomen. Sophie Jackson schrijft new adult en schuwt geen expliciete seksscènes, ze passen bij het verhaal en zijn geen moment ranzig of bedenkelijk. Andere auteurs van new adult zijn Rebecca Yarros en Jennifer Armentrout.

‘Stuk van jou’ vond ik nog net wat rauwer, maar ik ben bijzonder onder de indruk van de manier waarop Jackson in Stil van jou met name de worsteling van Max om clean te blijven, om zich verre van cocaïne, alcohol en liefde (want voor een ex-verslaafde is ook het beginnen aan een liefdesverhouding net na het afkicken een mogelijke risico-factor) te houden. Ook het verdriet van zowel Max als Grace, het allesverscheurende verdriet dat zo bepalend is voor hoe ze nu in het leven staan, is goed beschreven.

Het mooiste citaat uit Stil van jou vind ik eigenlijk wel de uitspraak van oma Boo, de oma van Kat dat je als het verleden aan de deur klopt, eigenlijk niet moet opendoen omdat het niets nieuws te vertellen heeft. En misschien vat dat wel de kern van het boek voor mij samen, blijf vooruit kijken, het gaat om de toekomst, het verleden verander je niet meer, maar je kunt wel invloed uitoefenen op wat nog komen gaat.

Ik kan me nu al verheugen op het derde boek, ‘Zeker van jou’ dat in september 2017 zal verschijnen. Maar eigenlijk hoop ik dat Sophie Jackson daarna nog veel meer boeken gaat schrijven over dit soort hoofdpersonen die heel veel ruwe en misschien zelfs wel slechte kanten hebben, maar uiteindelijk over een hart van goud en heel veel liefde beschikken.

Stil van jou – Sophie Jackson
New adult, paperback, 400 pagina’s, Uitgeverij Zomer & Keuning

Voor alle tot nu toe verschenen boeken van Sophie Jackson, klik hier >>>>