December, winterse versjes en verhalen – Annie M.G. Schmidt [recensie]

FullSizeRender-2December is de feestelijkste maand van het jaar. Vier Sinterklaas met Jip en Janneke, ga het ijs op met Beertje Pippeloentje en lach om de Kerstman die van zijn vrouw in bad moet voor hij cadeautjes gaat brengen. En lees gauw hoe het afloopt met het paard van Sinterklaas, dat vlak voor pakjesavond plotseling naar het ziekenhuis moet…

In deze winterse bundel zijn de leukste, gekste en bijzonderste verhalen en versjes van Annie M.G. Schmidt gebundeld. Over cadeautjes, kerstbomen, oliebollen en spetterend vuurwerk. Om voor te lezen of om zelf te lezen. Met hartverwarmende illustraties van Charlotte Dematons, Martijn van der Linden, Fleur van der Weel, Sylvia Weve en natuurlijk Fiep Westendorp.

Ik houd van de boeken van Annie M.G Schmidt. En ik ben geconditioneerd op boeken van haar met één verhaal of één set personages. FullSizeRenderDus zijn bundels niet mijn sterkste kant. Zeker niet als ze niet alleen door Fiep Westendorp maar door verschillende mensen zijn geïllustreerd. Maar als ik dat een beetje loslaat en mijn frisse bril opzet kan ik er wel de charme van zien. En deze bundel heeft een thema, dat helpt.

En een leuk thema: winter. Het gaat veel over Sinterklaas, Kerst en oud jaar maar daarnaast ook over winter en kou in diverse vormen: Bij ieder thema een paar Jip en Janneke verhaaltjes en daarnaast bijvoorbeeld de spin Sebastiaan die toch naar binnen gaat omdat het buiten zo koud is, de lapjeskat met wintertenen, de koning die wou gaan schaatsenrijden, Beertje Pippeloentje op het ijs enzovoort.

Mijn kinderen houd en ook van de boeken van Annie M.G Schmidt. En ze houden ook van thema boeken. Niets zo leuk als boeken die je maar een bepaalde periode van het jaar tegenkomt. En zo’n boek midden in de zomer dan ineens een keertje gaan lezen. Ook al hebben wij al de Jip en Janneke verhaaltjes in huis, toch is het een leuke aanvulling.

FullSizeRender-3

Juist ook omdat het afwisselt met andere verhalen, de ene meer geliefd dan de ander en dat het boek ook uit te lezen is, iets wat met Jip en Janneke en bijvoorbeeld Pluk van de Petteflet een tijdje duurt. En het gaat over een magische tijd, en een tijd waarop het heerlijk is om veel samen op de bank te zitten of in bed te liggen en te lezen.

FullSizeRender-1

December, winterse versjes en verhalen – Annie M.G. Schmidt
Hardcover, 64 pagina’s, uitgeverij Querido