De zonnebril: volwaardig fashion item, maar liever niet te duur

Zonnebrillen zijn niet meer weg te denken uit het hedendaagse modebeeld; elke Nederlander bezit er gemiddeld 2,5. Een op de zeven Nederlanders draagt ze zelfs als de zon niet schijnt.

De cijfers in het kort:

  • 42% koopt liever meerdere goedkope zonnebrillen dan één dure
  • Elke Nederlander heeft 2,5 zonnebrillen, met een gemiddelde waarde van 75 euro
  • Men koopt gemiddeld om de 16 maanden een nieuwe zonnebril
  • Twee derde zoekt actief naar manieren om te besparen bij aanschaf zonnebril

Ondanks dat we een zonnebril als echt fashion item zien, vindt 80% van de Nederlanders het merk niet belangrijk en meer dan de helft (56%) besteedt niet meer dan 50 euro aan een zonnebril. 42% koopt namelijk liever meerdere goedkope zonnebrillen in plaats van één dure. Een op de vijf Nederlanders koopt dan ook elk jaar een nieuwe zonnebril en een op de tien zelfs minimaal één per half jaar. Gemiddeld kopen Nederlanders eens in de 16 maanden een nieuwe zonnebril voor 75 euro. Dit blijkt uit onderzoek* van ActiePagina.nl, de online marktplaats voor slimmer winkelen.

Een reden waarom Nederlanders weinig spenderen aan een zonnebril is omdat zij zonnebrillen vaak kwijtraken (25%) – dit gebeurt met name bij jongeren onder de 30 jaar (45%) – of dat ze kapotgaan (28%). Een vijfde draagt zelfs geen zonnebril naar bepaalde evenementen zoals festivals, omdat ze bang zijn de bril kwijt te raken of te beschadigen. Saillant detail is dat mannen (23%) hiervoor iets banger zijn dan vrouwen (18%).

d41dab7b-8274-49ec-8209-c7d2f7ee706a

Nederlanders kopen hun zonnebril het liefst bij een opticien of specialist (50%), een warenhuis (14%) of online (5%). De vorm van het montuur (26%), de bescherming voor de ogen (22%), de pasvorm (16%) en de prijs (15%) zijn de kenmerken waar Nederlanders als eerste op letten bij de aanschaf van een zonnebril. Merk is voor slechts 3% het belangrijkste. Opvallend is dat vrouwen vaker dan mannen betere bescherming voor de ogen het belangrijkste vinden (25% tegenover 19%), maar ook dat mannen juist vaker dan vrouwen het belangrijkste vinden dat een bril in de mode is (6% tegenover 3%).

Kwantiteit boven kwaliteit
Nederlanders zijn slimme shoppers. Ze zorgen ervoor dat ze niet te veel betalen – meer dan twee derde (68%) gaat actief op zoek naar manieren om te besparen – en geven geen hoge bedragen uit aan een zonnebril. Toch is meer dan de helft van de Nederlanders wel van mening dat duurdere zonnebrillen een betere bescherming bieden voor de ogen dan een goedkope variant. Het lijkt dat de Nederlander dus de voorkeur geeft aan kwantiteit in plaats van kwaliteit. Dit geldt overigens niet voor mensen met een oogafwijking; zij kopen logischerwijs minder vaak een nieuwe bril (61% eens in de 2 tot 5 jaar of nog minder), hebben dikwijls maar één exemplaar (47%) en besteden meer geld aan een zonnebril (43% besteedt minimaal 100 euro voor een bril in vergelijking met 18% zonder afwijking).

8450ef68-72e4-453b-90d1-340fae702e96Nederlanders besparen op verschillende manieren; een derde maakt gebruikt van speciale aanbiedingen bij de opticien, ruim een kwart koopt zijn of haar bril juist in de herfst met flinke korting, een op de vijf zoekt actief naar online en offline aanbiedingen en een op de tien maakt gebruikt van kortingscodes of coupons.

Zonnebril ophouden onbeleefd
Wanneer de zonnebril is aangeschaft en het zonnetje schijnt, dien je je zeker aan bepaalde etiquette te houden. Driekwart van de Nederlanders vindt het not done om je zonnebril op te houden wanneer je iemand groet.

* Onderzoek uitgevoerd in april 2016, in samenwerking met Panelwizard onder ruim 1.000 respondenten, representatief voor Nederland op geslacht, leeftijd, opleiding, arbeidsparticipatie, gezinssituatie en provincie

About Advertorial

info@trotsemoeders.nl'
Een advertorial is interessante content die gesponsord wordt door een of meerdere van onze partners. Heb je interesse in een advertorial, neem dan contact op met info@trotsemoeders.nl

Check Also

Overheid wil meer duidelijkheid over gedwongen adopties

Het is nog niet eens zo lang geleden dat vrouwen onder druk werden gezet om …