Vandaag werden in Hilversum de Kinder Media Awards 2015 uitgereikt. De Kinder Media Awards zijn dé vijf awards voor de beste digitale toepassingen voor kinderen. Behalve de bekende prijzen (Gouden @penstaarten en de Media Ukkie Award), waren er ook twee nieuwe prijzen: de Gekko en de Kameleon.
Voorafgaande aan de bekendmaking en uitreiking van de prijzen, was er een zeer interessante conferentie. De presentatie van zowel de conferentie als de prijsuitreiking was in handen van Sipke Jan Bousema, die dit met zichtbaar plezier deed.
Bijna alle genomineerden waren aanwezig, en ook vele betrokkenen,pers, juryleden en mensen van de 4 bedrijven die deze Awards mogelijk maken: Mediawijzer.net; Mijn Kind Online; ECP en CPNB. Ook online werd de uitreiking gevolgd: #KMawards was zelfs trending topic op Twitter! Hieronder eerst alle genomineerden en daarna de winnaars:
Genomineerd voor de Gouden @penstaart voor online content voor kinderen waren iBook DUH Boekjes van Patsboem Educatief; de website Orenopen.nl van IJsfontein Interactieve Media; de app Peter en de Wolf van Uitgeverij Follow a Muse, de Jeugdjournaal app van NOS en de website Samsam.net van IJsfontein Interactieve Media.
Genomineerd voor de Gouden @penstaart voor online content voor kinderen dóór kinderen waren de websites Jonggedroomd.nl van 16 leerlingen van 10 t/m 14 jaar; JorCademy.nl van de 13-jarige Nick Jordan en Teenkicks.nl van de 16-jarige Narita Derks.
Genomineerd voor de Media Ukkie Award waren Heksje & Willem van Somoiso Uitgeverij BV; Bas op de kinderboerderij van Jongbloed BV en Roodkapje, een sprookje in 3D van Gottmer Uitgevers Groep BV
Genomineerd voor de Gekko, de beste interactieve spin-off van een kinderboek waren Fabians Feest van Querido Kinderboeken (Yip Yip); Het Muizenhuis van Rubinstein Publishing en Zzz van Uitgeverij de Fontein (IJsfontein Interactieve Media)
Genomineerd voor de Kameleon, de beste interactieve spin-off van een kinderboek waren Nippertje van Cartamundi Digital; Roodkapje, een sprookje in 3D van Gottmer Uitgevers Groep BV en Vos en Haas van Uitgeverij Lannoo.
Media Ukkie Award 2015: app voor peuters en kleuters (0 t/m 6 jaar)
De Media Ukkie Award is de prijs voor de beste app voor peuters en kleuters. Door de ontwikkeling van het touchscreen en apps komen tegenwoordig ook de allerjongsten in aanraking met media. Jaarlijks komen er veel verschillende apps uit die de zintuigen van de ukkies op een leuke manier kunnen prikkelen. Er zijn wel voorwaarden waar apps aan moeten voldoen om optimaal aan te sluiten op de ontwikkeling van jonge kinderen. Welke apps zijn daadwerkelijk leuk, leerzaam en goed in te zetten bij mediaopvoeding?
De winnaar van de Media Ukkie Award 2015 is Heksje & Willem van Somoiso Uitgeverij BV.
Uit het juryrapport: winnaar Heksje & Willem is een interactief prentenboek over de vraag wie Heksje wakker houdt. “Deze app komt over als rustig, weldoordacht en optimaal aansluitend op de belevingswereld van het jonge kind.”
Gouden @penstaart 2015: online content voor kinderen (6 t/m 12 jaar)
Om digitaal vakmanschap te belonen wordt de Gouden @penstaart uitgereikt. Er is een Gouden @penstaart voor de beste online content voor kinderen (6 t/m 12 jaar) die gemaakt is door professionals. Online content kan van alles zijn, zoals een game, online video, website of app. De prijs inspireert makers om content voor kinderen nog beter te maken, geholpen door de feedback in het juryrapport. De Gouden @penstaart wordt sinds 1999 uitgereikt.
De winnaar van de Gouden @penstaart 2015 is de app Peter en de Wolf van Uitgeverij Follow a Muse.
Uit het juryrapport: Peter en de Wolf, een app van het Koninklijk Concertgebouw, is gebaseerd op de muziek van Sergej Prokofjev en combineert een video-opname van het orkest met animaties die verrijkt zijn met interactieve verrassingen. “Erg mooi gemaakt, een kunstwerkje! Klassieke muziek komt binnen, zo in de klas of in je kamer.”
Gouden @penstaart 2015 voor online content door kinderen (leeftijd tot 16 jaar)
Een website, game, app of zelfs een heuse soap of nieuwsprogramma maken als je zelf eigenlijk nog een kind bent, dat is knap! Dit vinden wij geweldig en belonen we daarom met de uitreiking van de Gouden @penstaart voor de beste online content gemaakt door kinderen. De Gouden @penstaart wordt sinds 1999 uitgereikt.
De winnaar van deze Gouden @penstaart 2015 is JorCademy.nl van de 13-jarige Nick Jordan.
Uit het juryrapport: winnaar Nick Jordan (13 jaar) leert kinderen via zijn site JorCademy.nl programmeren met behulp van YouTube filmpjes. “Passie en inzet spatten er vanaf! Veel up-to-date informatie, regelmatig vernieuwing en heel erg toegankelijk voor de lezers”.
Kameleon 2015: interactieve kinderboek (0-12 jaar)
De Kameleon bekroont het beste digitale, interactieve kinderboek. Dit zijn apps of e-boeken die multimediale vertelmiddelen bevatten die niet mogelijk zijn in een gedrukt boek, zoals gesproken versies, animaties, muziek, achtergrondgeluiden of interactieve mogelijkheden als spelletjes, testjes en woordenboeken. De prijs dankt haar naam aan het reptiel dat door snel van kleur te veranderen kan verleiden, zich kan camoufleren of zich kan verdedigen. Deze flexibele communicatie is vergelijkbaar met het verhaal dat zich aanpast aan de technische ontwikkelingen om zo zijn eigen publiek te vinden.
De winnaar van Kameleon 2015 is Roodkapje, een sprookje in 3D van Gottmer Uitgevers Groep BV.
Uit het juryrapport: Roodkapje, een sprookje in 3D is een nieuwe versie van het klassieke sprookje. Door te kiezen bij de verschillende paden onderweg, krijgt het avontuur elke keer een ander einde. “Bij Roodkapje in 3D heb je het verhaal zelf in de hand. De frisheid en het enthousiasme van de makers is terug te zien in de app”.
Gekko 2015 bekroont een app die is gebaseerd op een kinderboek. De app op zichzelf vormt niet een zelfstandig verhaal en focust voornamelijk op een interactief element, bijvoorbeeld een spelletje. De spin-off attendeert kinderen op het oorspronkelijke boek en kan daarmee aanzetten tot lezen. De prijs is vernoemd naar de kleine reptielsoort die bestaat in een enorme variatie aan vormen, kleuren en afmetingen.
De winnaar van Gekko 2015 is Het Muizenhuis van Rubinstein Publishing.
Uit het juryrapport: In Het Muizenhuis kunnen kinderen eindeloos door het huis uit de gelijknamige boekjes van Karina Schaapman dwalen. “Het Muizenhuis geeft een goed beeld van het fysieke boek en laat het Muizenhuis tot leven komen!”
Hieronder nog een selfie, gemaakt door Sipke Jan Bousema die, geheel in de stijl van 2015, een selfie-stick gebruikte. En daarmee was een ontspannen en zeer interessante middag voorbij en kon er nog gezellig nagepraat en geborreld worden in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid te Hilversum.