Aanstaande donderdag (7 juni) is in KRO’s keuringsdienst van Waarde te zien hoe goede doelen van producenten worden onderzocht. Het lijkt wel een nieuwe trend: bij aankoop van een product steun je gelijk een goed doel. Maar hoe goed zijn deze filantropische bedoelingen van producenten? Is het alleen een marketingtechniek? Of is het allebei?
In de eerste aflevering stort de Keuringsdienst van Waarde zich op de Pampers. Bij aankoop van één pak luiers zorg je namelijk voor een ‘levensreddend’ vaccin. Hoe dit in zijn werk gaat? Pampers doneert per verkocht pak luiers 0.05 aan Unicef (dit is de waarde van een tetanusvaccin voor moeder van pasgeboren baby’s in derdewereldlanden). Pampers laat weten dat zij door de vaccins al 100 miljoen levens hebben gered.
Maar wat is het verhaal achter deze actie? De Keuringsdienst zoekt het uit en spreekt met de producent van Pampers, Unicef en gaat zelfs naar een vaccinfabriek in Bulgarije.
Nieuwsgierig of jij bij aankoop van een pak Pampers echt voor een vaccin zorgt? Kijk dan aanstaande donderdag om 20:25 uur op Nederland 3 naar KRO’s Keuringsdienst van Waarde.