Het vuur van Louise [recensie]

het-vuur-van-louise-coverOp een grauwe dag in januari komen vier Nederlandse jongeren aan op Mortimer Mansion, een kostschool in Cornwall. Een bijzondere school waar ze de Leer van De Sterren van Morgen aanhangen, een opvallende benadering van onderwijs en het leven, een onverwachte staf. De vier jongeren maken ieder hun eigen avontuur mee en worstelen met hun eigen probleem. Louise is een van hen.

Louise is verliefd, en niet zomaar een beetje. Enorm, ontiegelijk, onontkoombaar verliefd. Voor eeuwig en altijd – denkt ze zelf. Maar haar ouders vinden dat ze overdrijft. Ze mag wel wat afkoelen, zeggen ze. Samen met haar tweelingbroer, wordt Louise naar een nieuwe school gestuurd. Een kostschool, helemaal in Engeland. Zou Louise er ooit kunnen wennen?
Er zijn in ieder geval erg leuke paarden bij de school en … wie weet ook wel leuke jongens

Vier Nederlandse schrijvers hebben samen een school bedacht, Mortimer Mansion in Cornwall. Er begint net een nieuw semester en iedere schrijver heeft een nieuwe leerling bedacht. Over deze leerling schrijven ze een boek, in dit geval Het vuur van Louise. De vier boeken zijn los van elkaar te lezen, maar zijn wel sterk met elkaar verbonden. Wat een interessant concept!

het-vuur-van-louise-indruk-1 het-vuur-van-louise-jongens

Het laatste boek in het rijtje is Het vuur van Louise. Eerder las ik ‘De tranen van Saar’, ‘De honger van Max’ en ‘De wereld van Wollebrandt’. Louise is de tweelingzus van Wollebrandt. Al in het boek over Saar bleek dat Louise eigenlijk Wendelmoed heet. Dat geeft te denken, heeft ze iets te verbergen?

het-vuur-van-louise-indruk-3

Louise is vooral een puber, die dwars is en zich wil afzetten tegen de volwassen wereld. Ze wil niet naar Mortimer Mansion, maar diep in haar hart vindt ze het daar best interessant. Daarnaast is Louise, in alle opzichten, licht ontvlambaar. Ze is snel boos en driftig, ze heeft te veel vuur in zich. Maar ze is ook snel verliefd op jongens. Om als ze eenmaal hun aandacht gewonnen heeft, heel onzeker te zijn. Gelukkig heeft ze de paarden nog. Op Mortimer Mansion krijgt ze alle ruimte om de oerpaarden daar te verzorgen en er op uit te trekken met ze.

het-vuur-van-louise-cola het-vuur-van-louise-het-plafond-elementen

In Het vuur van Louise is ook veel aandacht voor de Leer van de Sterren van Morgen. Louise en Wollebrandt zijn opgevoed met deze Leer, hun ouders hangen de Leer al veel langer aan. Louise drinkt bijvoorbeeld onderweg naar Mortimer Mansion voor het eerst sinds negen jaar een blikje cola …

het-vuur-van-louise-indruk-2 het-vuur-van-louise-de-leer-van-de-sterren-van-morgen

Het vuur van Louise is geschreven door Judith Eiselin.  Het is een dunne lijn tussen verzonnen en waargebeurd, zo vertelt Eiselin hier. Weer herkenning met situaties vanuit de vorige boeken. Op deze manier begrijp je echt waarom rechercheurs bij misdaden de verschillende getuigen willen horen. Iedereen werpt een ander licht op de situatie en heeft, bijvoorbeeld de brand ’s nachts, anders ervaren.

het-vuur-van-louise-achterkant-en-tekst
Ik vind deze serie boeken, en dus ook Het vuur van Louise, een boek voor kinderen in de hoogste groep van de basisschool of de eerste klassen van de middelbare school. Het is een dun boek en je kan het echt snel uit hebben. Een boek voor even tussendoor.

Hier kan je de eerste hoofdstukken van Het vuur van Louise lezen.

het-vuur-van-louise-boos  het-vuur-van-louise-wendelmoed

Ik schreef al eerder dat ik heel benieuwd ben of er nog meer delen uit gaan komen in deze serie, De sterren van morgen. Ik ben er zelf wel van overtuigd dat het beeld nog niet compleet is. Door dezelfde auteurs of weer nieuwe? En ik vraag me vooral ook af waarom Joris geen eigen boek heeft gekregen. Hij is immers op dezelfde januaridag op Mortimer Mansion gearriveerd als de andere vier ‘Dutchies’ …

Het vuur van Louise – Judith Eiselin
Jeugdboek, hardcover, 128 pagina’s, Uitgeverij Brandt