Phantom Boy [DVD-recensie van een bijzondere film]

phantom-boy-dvd-film-recensie-copyright-trotse-moeders-2De elfjarige Leo uit New York is een phantom boy: hij kan onzichtbaar worden en door muren vliegen. Hij raakt bevriend met Alex, een politieagent die in een rolstoel zit. Alex werd gewond door een mysterieuze bandiet die de stad bedreigt met een gevaarlijk computervirus. Samen vormen ze een buitengewoon superduo, met Leo in de lucht en Alex op de grond. Ze ontfermen zich over Marie, een moedige journaliste die op zoek gaat naar de schurk en waar Alex een oogje op heeft. Wanneer Marie in de handen van de gangster valt, moet het duo al hun krachten bovenhalen om haar terug te vinden en New York van de ondergang te redden.

Laat ik beginnen met de conclusie: Phantom Boy is een aanrader! Een totaal ander soort film dat de meeste animatiefilms die wij als gezin kijken, maar enorm de moeite waard.

Toen de DVD ter recensie binnenkwam, zag hij er -volgens mijn kinderen- niet aantrekkelijk genoeg uit om direct te gaan bekijken. Maar, als recensent moet je alle items een kans geven, dus heb ik deze film op een zaterdagochtend opgezet en al snel kwamen de kinderen meekijken om vervolgens helemaal te vergeten dat ze iets anders aan het doen waren!

phantom-boy-dvd-film-recensie-copyright-trotse-moeders-3

Persoonlijk vond ik de film vrij heftig. Leo heeft kanker, is kaal door de chemokuur en het ziet er in het begin helemaal niet goed voor hem uit, wat uiteraard zorgt voor zichtbaar verdriet bij zijn ouders. Tegelijkertijd is er een verhaallijn van een agent, die zich enorm inzet, maar binnen het politiekorps niet populair is. Hij beland door een schotwond in hetzelfde ziekenhuis als Leo. En dan is er nog de verhaallijn van de boef, een echte schurk die New York wil overnemen.

De kinderen lijken alleen het verhaal zelf te volgen. Alle details die je als moeder opmerkt, zoals de onzekerheid en verdriet rond een kind met kanker, en het effect op het gezin (Leo heeft ook een zusje), lijkt hen emotioneel te ontgaan. Daarom is het voor hen vooral een spannende en boeiende film. Voor mij lag dat anders. Waar ik meestal met een half oog met de kinderen mee-kijk, zat ik na een paar minuten geboeid voor het scherm.

phantom-boy-dvd-film-recensie-copyright-trotse-moeders-4

Leo is een Phantom Boy, zijn geest kan zijn lichaam verlaten en wanneer dat gebeurt, helpt hij anderen in het ziekenhuis die op het randje van de dood balanceren om weer terug te keren in hun lichaam. Wanneer hij dat bij agent Alex doet, is hij de enige die zich daarvan nog iets kan herinneren. Er ontstaat een band tussen Alex en Leo en van daaruit een samenwerking. Alex wil, met behulp van de geest van Leo, die zich vrij kan verplaatsen, de boef vangen.

Wanneer de geest van Leo echter te lang weg is van zijn lichaam, verdwijnt zijn geest. Dit gebeurt wanneer Leo er voor kiest het leven van een ander te redden. Hierdoor kan hij niet meer terugkeren en hierdoor komt hij in een coma. En dat terwijl hij juist de kanker aan het overwinnen is…. Uiteindelijk komt alles goed (gelukkig).

phantom-boy-dvd-film-recensie-copyright-trotse-moeders-5

Het klinkt misschien wat vreemd en wat heftig voor kinderen, maar ik merkte aan mijn kinderen dat ze zich nergens over verbaasden. Voor hen was Phantom Boy ‘gewoon’ een spannend verhaal wat hen echt kon boeien. De leeftijdsindicatie 6+ lijkt me dan ook passend, maar ook voor oudere kinderen (en volwassenen) is deze film echt de moeite waard.

De stemmen in de Nederlandse versie zijn o.a. van Lucas van den Eynde, Kristel Verbeke, Louis Talpe  & Frank Lammers. Phantom Boy is geregisseerd door Alain Gagnol  & Jean-Loup Felicioli. Serge Besset is verantwoordelijk voor de schitterende muziek.

Phantom Boy
DVD, 84 minuten, Lumière
Bestel deze DVD hier >>>>