Tulpenmanie, een bijzonder stukje Vaderlandse geschiedenis uit de Gouden Eeuw. Geschiedenis die zich sindsdien herhaald heeft, denk maar aan de ‘internetbubble’.
Op bijzondere wijze wordt aan de periode uit de Gouden Eeuw, waarin de tulp het symbool werd van rijkdom en veel mensen uiteindelijk failliet heeft gemaakt, aandacht gegeven in een unieke samenwerking tussen Haarlem Marketing, Keukenhof, Frans Hals Museum en Jopenbier.
Deze vier partijen samen staan garant voor de Tulpomania belevingstour, die de bezoeker meeneemt in het fascinerende verhaal van de tulpengekte die in de Gouden Eeuw heerste. In Haarlem, het centrum van de tulpenhandel, waren tulpen in de 17e eeuw waanzinnig populair. De prijzen stegen tot ongekende hoogten, speculeren was niet van de lucht. Grote winsten en grote verliezen waren het gevolg.
Bij een bezoek aan bierbrouwerij de Jopenkerk en een wandeling door de Haarlemse binnenstad komt de Gouden Eeuw weer tot leven. In zowel het Frans Hals Museum als Keukenhof krijgen de bezoekers prachtige verse bloemen te zien naast presentaties over de tulpenmanie in de 17e eeuw, het fascinerende verhaal van de tulpenwindhandel. Keukenhof zal dit jaar een nieuwe tentoonstelling openen over de tulpomanie en de geschiedenis van de tulp.
Binnen de Tulpomania Tour zijn diverse combinaties mogelijk. Een volledige tour bestaat uit een bezoek aan Keukenhof, bloemengekte in Frans Hals Museum, een proeverij van Tulpomania bier, een wandeling en vervoer per bus van en naar Haarlem en Keukenhof. Het is ook mogelijk om een andere samenstelling te kiezen. Kijk <hier> voor meer informatie.