India 1995. Charlotte Bridgwater woont met haar dementerende vader en één trouw personeelslid in een vervallen villa in Rampur. Madan is van bedelaarskind uitgegroeid tot een zeer getalenteerd kleermaker die de schitterendste japonnen maakt voor vrouwen uit de gegoede families. In het huis van Charlotte huurt hij een kamer om te naaien in de hitte die de uitblijvende moesson veroorzaakt. Charlotte en Madan – die niet kan praten – voelen zich tot elkaar aangetrokken en blijken woordloos te kunnen communiceren. Dat troost, maar jaagt ook angst aan, want lands- en standsverschillen kunnen in India niet genegeerd worden. In hoofdstukken die zich afwisselend in heden en verleden afspelen, lees je over hun beider achtergrond: de kille jeugd van Charlotte, de vroege dood van haar echtgenoot, het harde straatleven van Madan, de ontdekking van zijn talent, en hoe hun wegen zich al eerder kruisten…
Recensie
Wachten op de Moesson is werkelijk prachtig. Vanaf de eerste bladzijde neemt Threes Anna je mee naar India om zeer beeldend te vertellen over een intense, maar onmogelijke liefde. Door de hoofdstukken die zich in het verleden afspelen, krijg je een steeds completer beeld van de diverse personages in het boek en van India in diverse periodes van de vorige eeuw. Deze vorm van vertellen, ervaar ik vaak als storend, omdat je net lekker in één verhaal zit, en dan moet je weer omschakelen naar een andere tijd/ander persoon. In Wachten op de moesson vind ik deze manier van verhalen juist heel prettig. Iedere geschetste persoon is het waard om meer over te weten en ondanks de verschillende verhaallijnen, blijft het één geheel. Bovendien is het heel compleet. Geen verhaal is onaf. Er wordt niet onnodig uitgeweid, er zijn geen losse eindjes en er is desondanks ruimte voor eigen invulling. Terugbladeren is niet nodig, omdat het verhaal zich, door de manier van vertellen, in je hoofd kan uitbreiden als een soort film.
Ik zou zeggen: moeders, laat je niet afschrikken doordat Wachten op de Moesson een dik boek is. Het boek leent zich uitstekend om te lezen “tussen de bedrijven door” omdat de beelden en verhalen in je hoofd blijven zitten. Je zit gelijk zo in het verhaal wanneer je het boek, na verschonen, koken of pleisters plakken, weer oppakt. En wanneer je eenmaal begonnen bent dit boek te lezen, zou je willen dat het dikker was! Ik begrijp het volkomen als dit de nieuwe bestseller wordt!
Wachten op de moesson – Threes Anna
Literatuur, hardcover, 397 pagina’s, Signatuur