Nederland, begin jaren zestig. De welvaart groeit en twintiger Henry Imholz, wereldburger en zoon van een steenrijke ondernemer, voelt dat haarfijn aan. Na een baantje als dagbladverslaggever besluit Henry zijn eigen tijdschrift op te zetten – en hij geeft het zijn eigen naam. Henry! bevat flitsende reportages, een societyrubriek, spraakmakende interviews en advertenties voor sterke drank en automerken. De lezers verslinden het blad.
Als eind jaren zestig het optimisme in Nederland plaatsmaakt voor maatschappelijke onrust, lijkt Henry zijn doelgroep uit het oog te verliezen. Een drama uit het privéleven van Henry brengt bovendien het voortbestaan van zijn tijdschrift in gevaar.
Recensie
Hoofdpersoon van Henry! is Henry Imholz, telg van een welgestelde familie die fortuin heeft vergaard met de befaamde zeepfabriek Imholz. Imholz kiest echter zijn eigen weg en hij heeft in het buitenland een voor Nederlandse begrippen revolutionair en vernieuwend tijdschrift ontdekt en wil ook zoiets op de Nederlandse markt introduceren. Een tijdschrift met veel foto’s en ‘verhalen over krachtig optimisme’.
Het tijdschrift van Imholz krijgt de weinig originele, maar wel vernieuwende, naam Henry! Het boek beschrijft het wel en wee van het tijdschrift en parallel daaraan het leven van de hoofdpersoon. Geregeld wordt het verhaal afgewisseld met korte fragmenten over het verleden en de jeugd van de hoofdpersoon. Deze gaan vooral over zijn broer Philip, die tijdens de Tweede Wereldoorlog is gesneuveld en diens vrouw Jessica. Ondanks zijn overlijden blijft Philip altijd een rol van betekenis in het leven van Henry spelen, als Henry hem nodig heeft is Philip er gewoon. Eigenlijk probeert Henry de rest van zijn leven het gat op dat vullen dat Philip heeft achtergelaten.
Het begint allemaal als een avontuur, een jongensdroom die werkelijkheid wordt. Maar Imholz wordt steeds arroganter en de redactie volgt hem met steeds meer scepsis. Eind jaren ’60 komt er opeens concurrentie. En het blad krijgt een snobby uitstraling, is steeds meer uit de hoogte en het vooruitstrevende imago verdwijnt. Rebelsheid ziet er eind jaren ’60 anders uit dan tien jaar daarvoor.
‘Alles waar ik ooit van droomde had ik gerealiseerd, mijn droom was werkelijkheid geworden. En nu moest ik uit alle macht die werkelijkheid in leven zien te houden. Dat was misschien nog wel moeilijker dan het realiseren van die droom.’
Imholz moet voor zijn tijdschrift op zoek naar nieuwe schwung en in zijn privéleven ontstaan relatieproblemen, ‘Je verkoopt dromen, maar met jou leven is een nachtmerrie.’ Alles loopt fout, zijn vrouw Coco verongelukt en Imholz gaat steeds meer drinken. Alles wat Imholz vasthoudt, brokkelt af.
In Henry! wordt veelvuldig gesproken over de toekomst en technologische vernieuwingen. Een toekomst die wij, als lezers, al kennen.
Er zijn ook veel verwijzingen naar de realiteit, zoals Michael Berg ook doet in ‘Heller‘. Om eerlijk te zijn herken ik de meeste namen niet. Veel wel ergens vaag, in de verte, maar ik kan er net niet de vinger op leggen. Op eentje na, inmiddels zijn we in de jaren ’80: ‘Cees Lensink die een eigen programma bij Veronica had: Lens. Hierin ontving Lensink wekelijks gasten uit de journalistiek, mode, literatuur, popmuziek, kunst en wetenschap.’ Volgens mij kan dit niet anders dan Jan Lenferink met Rur zijn …
Henry! beslaat een aantal decennia en begint zo halverwege de jaren ’50. Aan het einde van het boek zijn we al ver in de jaren ’80 gevorderd. Henry! geeft een prachtig inkijkje in de ontwikkeling van de tijdschriftenwereld, en overigens ook de overige media, in Nederland. Daarnaast schetst Henry! de tijdgeest op een herkenbare en aansprekende manier.
Thomas van Aalten heeft een gedegen en redelijk ouderwetse schrijfstijl, die overigens prima past bij de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. De woordkeus is bedachtzaam en zorgvuldig. Het tempo van het verhaal is snel, maar er is ook aandacht voor detail. Henry! leest prettig en is behoorlijk boeiend.
Henry! Een roman over de tijdschriftenwereld – Thomas van Aalten
Roman, paperback, 400 pagina’s, uitgeverij Nieuw Amsterdam
Bestel ‘Henry!’ hier >>>>