Driekwart van de ouders heeft regelmatig discussies met de kinderen over hun eetgewoonten. Dit blijkt uit onderzoek van vleeswarenfabrikant Stegeman onder 500 gezinnen met jonge kinderen, uitgevoerd door PanelWizard. De strijd wordt veelal geleverd over het broodbeleg. Bijna de helft van de gezinnen hanteert strenge regels als het gaat om zoet versus hartig. Een derde van de ouders probeert het eten er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien om de kinderen gezond te laten eten. Omdat één op de zes bovendien aangeeft dat het aanbod van hartig broodbeleg voor kinderen te beperkt is, introduceert Stegeman vleeswaren in samenwerking met Disney, speciaal voor kinderen. De vleeswaren hebben de herkenbare vorm van Mickey Mouse. Klik hier om meer te weten te komen over deze vleeswaren of ze gratis te proberen>>
Gewicht reden tot zorg
Ouders willen graag dat hun kinderen gezond eten. Veel ouders (73,4%) hebben dan ook regelmatig discussies met hun kinderen over wat zij eten. Niet voor niets is het gewicht van hun kind bij één op de vijf ouders wel eens reden tot zorg. Hoe stimuleren ouders hun kinderen om gezond te eten, vroeg Stegeman zich af. Meer dan 60% van de ondervraagde ouders geeft aan zelf het goede voorbeeld te willen geven. Bijna 35% probeert het eten er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien. 12,5% ‘verstopt’ gezonde producten in het eten. Het lukt niet altijd om de kinderen te overtuigen; één op de tien ouders doet namelijk regelmatig concessies. Wat betreft de boodschappen blijkt dat een kwart van de kinderen meebeslist over wat er in de winkelwagen van moeder terecht komt.
Hartig versus zoet
48% van de gezinnen met jonge kinderen hanteert regels over wat er op brood wordt gegeten. De regel ‘Eerst een hartig belegde boterham en daarna één met zoet beleg’ is het meest populair (25%). In bijna 20% van de ondervraagde gezinnen moet er in ieder geval één hartige boterham per dag gegeten worden. “Ouders willen graag dat hun kinderen in ieder geval één tot twee hartig belegde boterhammen per dag eten, zoals ook het Voedingscentrum adviseert. Dit lukt ouders in de praktijk niet altijd.”, zegt Corinne Cantor, Product Manager bij Stegeman en zelf moeder van twee kinderen.
Broodje Mickey Mouse
Om moeders een nieuw alternatief te bieden voor aantrekkelijk en verantwoord broodbeleg, introduceert Stegeman vleeswaren met de vorm van Mickey Mouse, speciaal voor kinderen. Dit nieuwe assortiment Stegeman-vleeswaren bestaat uit kipfilet, boterhamworst en verse knakworstjes. De vleeswaren voldoen aan de strikte normen die Stegeman en Disney aan haar producten stellen. De kipfilet is IKB-gecertificeerd (Ik Kies Bewust) en bevat slechts 1,5% vet. Zowel de kipfilet als boterhamworst hebben de herkenbare Mickey Mouse-vorm. Klik hier voor meer informatie over deze vleeswaren, om ze zelf gratis te proberen of om leuke Disney DVD’s te winnen>>
Lees ook:
Probeer gratis de Disney vleeswaren van Stegman
Disney’s pratende puppies in kerstavontuur
Mickey Mouse Magic Show
Beelden nieuwe Disney tekenfilm