Het appartement [recensie]

Mark en Steph hebben een relatief gelukkig gezin met hun jonge dochter in het zonnige Kaapstad, tot op een dag gewapende mannen met bivakmutsen hun huis binnenvallen. Getraumatiseerd maar fysiek ongedeerd zijn Mark en Steph niet in staat om terug te keren naar het normale en leven in constante angst. Wanneer een vriend een herstellende vakantie in het buitenland voorstelt via een populaire woninguitwisseling, klinkt dat als het perfecte plan. Ze vinden een artistiek koppel met een charmant appartement in Parijs dat graag naar Kaapstad zou willen komen. Mark en Steph kunnen de idyllische foto’s en de belofte van een romantische uitje niet weerstaan. Maar zodra ze in Parijs aankomen, realiseren ze zich snel dat er niets is zoals geadverteerd. Wanneer hun perfecte vakantie een hevige bocht neemt, worden de scheuren in hun huwelijk steeds groter en komen donkere geheimen uit Marks verleden naar boven.

Toen ik de beschrijving over Het appartement las, leek het me een spannende thriller. Maar de informatie over de schrijvers lichtte al een tipje van de sluier op, dat de sfeer misschien wel anders zou zijn dan bij de spannende boeken die ik graag lees…

S.L. Grey staat voor het samenwerkingsverband tussen Sarah Lotz (zij schrijft misdaadroman en thrillers en is een die-hard zombie-fan) en Louis Greenberg (hij behaalde een mastergraad in vampier-fictie en een doctoraal in post-religieus apocalyptische fictie).

Brrr… Ik ben niet zo van de horror en de zombies, maar goed, ik begin er toch maar aan. En het verhaal lijkt eigenlijk wel op een ‘gewone’ thriller. Een gezin is overvallen en is daarna erg angstig in hun appartement. Er wordt ook duidelijk dat de man eerder al een gezin heeft gehad, waarvan de dochter op 7-jarige leeftijd overleden is. Later wordt duidelijk hoe dat verhaal zit.

Het echtpaar, Mark en Steph, zijn om de beurt ‘aan het woord’ en het verhaal wordt chronologisch verteld. Om de beurt een hoofdstuk met soms wat overlap, soms sluit het naadloos aan. Een leuke manier om een boek te schrijven en prettig om te lezen. Sowieso is het boek goed geschreven: ik kon het niet goed wegleggen. Het was spannend en na ieder hoofdstuk wilde ik meteen weer verder lezen!

Mark en Steph hebben een dochtertje van 2 jaar, Hayden, en ze hebben weinig geld. Omdat ze er even helemaal tussenuit willen, besluiten ze tot huizenruil en vertrekken ze redelijk hals-over-kop naar een appartement in Parijs. Hun dochtertje blijft bij de ouders van Steph.

Eenmaal in Parijs wordt het heftig. Ten eerste valt het appartement erg tegen, is er een aparte bewoonster op zolder, ‘ziet’ Mark allerlei dingen die een ander niet ziet en blijken degenen die hun appartement wilden ruilen niet in Zuid-Afrika aangekomen te zijn… En dat is nog maar het begin!

Ik wil verder niet te veel kwijt over de rest van het boek, behalve dan dat het een echte page-turner is. Qua verhaal vind ik het niet eens zo sterk, ik had het idee dat er al flink wat mis was voordat Steph en Mark vertrokken en dat het niet pas begon bij Het Appartement, en het was voor mij ook niet zo dat alles “op z’n plek” viel tegen het einde van het boek, maar dat kan ook komen doordat ik weinig ervaring het met dit genre boeken. Een volgend boek van dit schrijversduo zal ik met interesse gaan lezen!

Het appartement – S.L. Grey
Paperback, 285 pagina’s, uitgeverij The House of Books