Ponti – Sharlene Teo [recensie]

De zestienjarige Szu woont met haar moeder Amisa, in de jaren zeventig een beeldschone actrice, in een vervallen huis in de hitte en drukte van Singapore. Als Szu de rijke en zeer sarcastische Circe ontmoet, worden ze meteen beste vriendinnen. Voor Szu is de vriendschap een kans om te ontsnappen aan de verstikkende relatie met haar moeder, en Circe is op haar beurt juist gefascineerd door de mysterieuze beroemdheid Amisa.

Het verhaal
Het verhaal Ponti begint in 2003 als Szu zestien jaar oud word. Szu is een meisje dat het niet gemakkelijk heeft, haar vader is niet in beeld en haar moeder is verre van lief en zorgzaam voor haar dochter. Szu en haar moeder wonen bij haar tante in een oud en vervallen huis. Op school is Szu bepaalt niet een populaire leerling, maar er ontstaat wel een vriendschap met leeftijdsgenoot Circe. Zij heeft rijke ouders en woont in een prachtig huis. Ook al zijn de meiden bijna tegenpolen van elkaar, er ontstaat toch een bijzondere vriendschap.

De gezondheid van de moeder van Szu, ‘Amisa’ is al lange tijd niet goed. Ze beland dan ook in het ziekenhuis en komt te overlijden. In het begin is Circe een grote steun voor Szu, maar ineens is Circe helemaal klaar met Szu en ze verbreekt de vriendschap. Zeventien jaar later word Circe op haar werk gevraagd om mee te helpen aan een remake van de pontianak-films waarin de moeder van Szu in de jaren zeventig de hoofdrol speelde. Circe beseft zich dat ze destijds Szu heeft laten vallen op het moment dat die haar juist heel erg nodig had, en ze voelt zich daar erg schuldig over.

Mening
Bekijk op bol.comEerlijk is eerlijk, ik heb in het begin moeite om de roman Ponti goed te volgen. Het verhaal is vanuit drie perspectieven geschreven en de ene keer bevind het verhaal zich in het heden om daarna weer terug te gaan naar het verleden. Het heeft me enig doorzettingsvermogen gekost om door te lezen. Maar toen ik eenmaal goed in het verhaal zat kon ik niet ophouden met lezen.

Steeds beter begreep ik waar het in Ponti om draait, vriendschap, onzekerheid, de dood en andere herkenbare onderwerpen. Ik was dan ook zeer benieuwd naar het eind van het verhaal, maar het einde was helaas weinig bevredigend. Ik had verwacht dat de ‘oude vriendinnen’ elkaar weer in de armen zouden sluiten, maar dat blijft helaas uit.. Desondanks heeft auteur Sharlene Teo een prachtig verhaal weten neer te zetten en waan je je door het lezen van het verhaal even in een andere wereld.

Ponti – Sharlene Teo
Paperback, 336 pagina’s, uitgeverij De Bezige Bij