Floor trekt door! [recensie]

floor-trekt-door-cover

Regel: Als je vader de krant leest en iets vertelt over een wereldreiziger, kun je dat beter niet zelf gaan proberen!
Want voordat je het weet ben je hopeloos verdwaald in een nieuwbouwwijk…
Floor ontdekt dat een geluksringetje niet altijd geluk brengt, dat je bij het kiezen van een brillenmontuur altijd heel goed moet oppassen en dat een weddenschap met je moeder helemaal nog zo gek niet is!

Floor vindt dat het leven best ingewikkeld is, zeker met een vervelende broer als Kees. Met wat duidelijke regels in de hand, kan je het leven echt overzichtelijker maken. Floor bedenkt daarom zelf allemaal regels, en deze regels staan centraal in de boeken over Floor. Zo ook in Floor trekt door! Iedere regel wordt gevolgd door een verhaal waaruit je leest hoe het komt dat Floor tot deze regel is gekomen.

floor-trekt-door-tasje

De verhalen zijn echt leuk, ze zijn luchtig en vol humor geschreven. De situaties zijn herkenbaar en daarom is het boek zo toegankelijk voor goede lezertjes vanaf een jaar of acht.

floor-trekt-door-cover-en-regel-1
Mijn jongste dochter van tien heeft een soort haat-/liefderelatie met Floor. Dacht ik. Want als ik lees wat ze geschreven heeft over Floor trekt door! blijkt ze Floor altijd al erg leuk te vinden. Maar ik weet toch echt zeker dat ze vorig jaar nog een keer tegen mij gezegd heeft dat ze de boeken over Floor niet leuk vindt … Ik geloof dat ik ook maar eens wat nieuwe regels ga opstellen!

Regel 1 (van Isolde): check altijd bij je kinderen of hun mening niet gewijzigd is …

floor-trekt-door-indruk
Floor trekt door! staat vol grappige illustraties, die de herkenbaarheid alleen maar vergroten. Zo heb ik het verhaal niet eens gelezen, maar de illustraties bij het verhaal bij de opticien vond ik zo realistisch. Er hangen te veel brillen aan de muur en er is te veel keuze. En altijd iemand die zegt ‘nee, jouw hoofd is te groot voor deze modellen’, of ‘nee, je moet echt een kleiner montuurtje hoor’ …

floor-trekt-door-illustraties floor-trekt-door-brillen

Mijn tienjarige aan het woord:

Floor trekt door! is een heel leuk boek. Ik heb al heel veel delen van Floor gelezen. Ze waren heel leuk.

floor-trekt-door-indruk-en-kofferlabel

Ik vond in dit boek regel 8 het leukst. Die ging er over dat Floor een verzameling miniatuurautootjes bij een vriend heeft gezien. Het lijkt haar heel leuk om ook een verzameling te hebben. Maar ze weet niet met wat ze een verzameling gaat maken. Het worden rietjes!!! Ze knipt alle rietjes die ze thuis heeft door. Als ze allemaal andere rietjes heeft gekocht en doorgeknipt vindt ze haar verzameling niet leuk.

floor-trekt-door-rietjes-verzamelen

Dan komt Margreet en Floor legt alles uit. Dan heeft Margreet een idee: we gaan een rietjesketting maken. Ja de langste ooit.
Ik vond dit het leukste boek van de serie.

floor-trekt-door-cover-achter-en-tekst
Hier vind je een paar bladzijden van Floor trekt door! en kan je een indruk van het boek krijgen. Floor trekt door! is, evenals de andere boeken over Floor, door Marjon Hoffman geschreven en geïllustreerd door Georgien Overwater. Bij het exemplaar dat wij kregen, was een kofferlabel gevoegd. Al doet ze er vrij weinig mee, mijn dochter vond het een leuke extra.

Voor de echte Floor-fans: op de site van de uitgever kan je een quizje doen om te bepalen welk karakter jij bent uit de verhalen over Floor.

Floor trekt door! – Marjon Hoffman
Jeugdboek, hardcover, 152 pagina’s, uitgeverij Ploegsma