Vandaag, 31 augustus 2020 gaat de Anti-Pesten campagne van Cartoon Network van start. Pesten blijft, helaas een belangrijk onderwerp en uit onderzoek van Stop Pesten Nu is gebleken dat er tijdens de coronaperiode cyberpesten is toegenomen.
Fernando Halman
Dit jaar is radio-DJ en presentator Fernando Halman het gezicht van de campagne. Hij legt de focus op dat iedereen zichzelf zou moeten kunnen zijn zonder gepest te worden. Een week lang draait er een reclamespot op de zender en is er meer aandacht voor pesten via de website buddy.cartoonnetwork.nl
Wees een maatje, geen pestkop!
Uit onderzoek onder kinderen van zes tot 12 jaar blijkt dat meer dan de helft van hen (57%) graag omschreven wordt als aardig. Daarnaast geeft 52% van de kinderen aan dat als anderen aardig tegen hen zijn, dit hen zou helpen zelf ook aardiger te zijn. De antipesten campagne speelt daarop in met onder andere de maatjes code met 7 tips om een goede vriend te zijn. Op het online platform kunnen kinderen, ouders en leraren daarnaast filmpjes bekijken over vriendschap en pesten.