Je eerste baby krijgen is al spannend genoeg, en dan moet je ook nog nadenken over de aanschaf van alle nodige spullen. Ondanks dat toekomstige ouders wel goed zijn voorbereid – bijna een kwart (23%) schaft de meeste spullen zelfs al voor de zwangerschap aan – vindt de helft de kosten die gemoeid zijn bij de komst van het eerste kind veel hoger dan verwacht.
Toekomstige ouders geven gemiddeld 2.000 euro uit voor uitzet eerste kind
Volgens onderzoek* van ActiePagina.nl, de online marktplaats voor slimmer winkelen, geven ouders ongeveer 2.000 euro uit aan de eerste babyuitzet. Een kwart (25%) geeft aan dat zij zonder giften, zoals geld of tweedehands producten, zich niet alles hadden kunnen veroorloven. Een op de veertien (7%) heeft zelfs geld moeten lenen om de komst van het eerste kind te bekostigen.
- Vier op de vijf vindt babyproducten (veel) te duur
- Een op de veertien moet geld lenen om komst eerste kind te bekostigen
- Helft schaft producten tweedehands aan of krijgt/ leent van bekenden
Gemiddelde uitgaven babyuitzet
Hieronder staat een tabel met daarin het gemiddeld bedrag dat ouders bij komst eerste kind besteed hebben.
Babyuitzet | Kosten |
Babykamer (bedje, commode en/of kast) | € 536,90 |
Box | € 82,70 |
Kinderwagen | € 497,10 |
Babykleren | € 117,50 |
Positiekleding (inclusief bh’s/ ondergoed) | € 187,10 |
Borstkolven en compressen | € 95,00 |
Babyfoon | € 77,70 |
Geboortekaartjes | € 140,20 |
(Pret)echo’s | € 56,10 |
Onverwachte en onderschatte kosten
Dat er babykleertjes, een wieg en een kinderwagen nodig zijn bij de komst van de eerste baby is voor niemand een verrassing, maar sommige producten komen voor een flink aantal toekomstige ouders toch onverwacht. Zo is een derde (32%) zich vooraf niet bewust dat er bij voeding iets meer komt kijken, zoals kolfapparaten, zoogcompressen of een sterilisatie-set voor flessen.
Ook vallen de kosten voor sommige spullen en diensten hoger uit dan vooraf verwacht. Een vijfde (22%) schrikt vooral van de hoge kosten van kinderopvang, gevolgd door benodigdheden bij borstvoeding (14%), de kinderwagen (14%) en kunstvoeding (10%).
Geadviseerd worden in de winkel of online
Ruim een derde (37%) van de toekomstige ouders schaft de meeste babyspullen aan in het tweede trimester van de zwangerschap. Bijna een kwart (23%) doet dit in het derde trimester. Een op de twintig is minder goed voorbereid en koopt de meeste spullen pas na de bevalling. Specifieke babywinkels hebben de voorkeur als het gaat om waar babyspullen worden aangeschaft, zowel fysiek (79%) als online (22%). De helft (49%) van de toekomstige ouders wil zich namelijk het liefst laten adviseren door medewerkers van deze winkels – vooral de mannen (55%). Vrienden en familie met kleine kinderen (45%) en online reviews van anderen (41%) worden daarnaast ook vaak geraadpleegd voor informatie.
Tweedehands babyspullen geen probleem
Ruim vier op de vijf (81%) toekomstige ouders vindt babyproducten veel te duur. Niet verrassend dat er dus op verschillende manieren bespaard wordt bij aanschaf ervan. Als ouders nieuwe spullen kopen wordt er vooral gelet op aanbiedingen van fysieke winkels (60%), worden webwinkels vergeleken (47%) of online kortingscodes gebruikt (15%). Maar wat betreft babyspullen vinden toekomstige ouders het ook niet erg om tweedehands spullen te gebruiken. De helft schaft producten tweedehands aan of krijgt/ leent deze van vrienden en familie. Er wordt vooral bespaard op de babykamer (58%), box (58%), autozitje (54%) of kinderwagen (52%).
*Onderzoek uitgevoerd in juni 2016 onder 565 ouders met minimaal 1 kind onder de 6 jaar. Meer informatie en data van het onderzoek zijn hier te vinden: http://www.actiepagina.nl/