Opzouten is de naam van de campagne tegen overmatig zoutgebruik van de consumentenbond. Al jaren lang horen we dat te veel zout gebruiken niet goed voor ons is, laat staan voor onze kinderen. Toch blijken levensmiddelen fabrikanten de consumenten nog altijd niet serieus te nemen. Het zoutgehalte is in veel producten schrikbarend hoog.Vreemd genoeg bevatten sommige kinderproducten twee tot drie keer meer zout dan de volwassen variant!
Cijfers
Uit onderzoek is gebleken dat bijvoorbeeld de Liga Evergreen met krenten (een product gericht op volwassenen) maar liefst drie keer minder zout bevat dan de Liga Melk-Aardbei, die als doelgroep kinderen heeft. Deze Liga – die door veel kinderen wordt gegeten – bevat 0,36 gram zout. De Nibb-It chips voor kinderen bevat per portie maar liefst 0,91 gram zout, wat bijna drie keer zoveel is als de Lay’s naturel chips met 0,34 gram. Misschien moet Nibb-it het voorbeeld van Lay’s volgen en ook het zoutgehalte drastisch verlagen.
Maar dit zijn zeker niet de enige kinderproducten die een hoog zoutgehalte hebben. Prince Ministars van Lu en Ernst, Bobbie en de rest koekjes van Patria bevatten ook behoorlijk veel zout. Gelukkig is er ook goed nieuws… Er zijn fabrikanten die wel degelijk wat aan het zoutgehalte van hun producten doen. Zo verlaagde Kellog’s het zoutgehalte van Frosties met maar liefst 41 % en de Smoeltjes melk duo van Hellema bevatten maar tegenwoordig maar liefst 60 % minder zout. Het kan dus allemaal wel, maar de fabrikanten moeten het nog wel doen. Helaas zijn er ook fabrikanten die er qua zoutgehalte er nog een schepje bovenop hebben gedaan. Zo is het zoutgehalte van zowel de eerder genoemde Ernst, Bobbie en de rest koekjes als de Kips Dora smeerleverworst fors gestegen!
Campagne “Opzouten!”
De consumentenbond voert actie en inmiddels steunen al achtduizend consumenten de campagne “Opzouten!” Maar om de fabrikanten duidelijk te maken dat het zoutgehalte drastisch omlaag moet, zijn nog veel meer steunbetuigingen nodig. Hoe meer mensen achter deze campagne staan, des te hoger de druk wordt voor de fabrikanten. Meld je dus ook aan voor de campagne! Slechts een naam en emailadres invoeren en je stem telt mee!
Spreekbeurtpakket
Naast de campagne ondersteunen is er meer. Consumentenbond heeft speciaal voor kinderen een spreekbeurtpakket samengesteld die gratis gedownload kan worden. De informatie bestaat niet alleen uit tekst, er zijn ook diverse duidelijke afbeeldingen te vinden in dit pakket. Om het voor kinderen aantrekkelijk te maken om dit onderwerp te kiezen voor hun spreekbeurt is er een wedstrijd aan gekoppeld. Maak een filmpje van de spreekbeurt en stuur deze in. De beste video wint een “Kinder Kook Clinic” voor de hele klas. Deze wordt gegeven door tv-kok Matthijs Vrieze, bekend van RTL4 en Nickelodeon.
Bron