Gips – Anna Woltz [recensie]

gips-anna-woltz-cover-trotse-moedersEén dag. Eén ziekenhuis. Bergen sneeuw. En een beetje bloed.

Fitz is woedend. Haar ouders zijn net uit elkaar en het liefst zou ze helemaal niet bestaan. Maar dan raakt haar zusje gewond. In het ziekenhuis ontmoet Fitz een geheimzinnige jongen van vijftien en voordat ze het weet verzint ze een romantisch plan voor een verpleegster, steelt ze gips en wordt ze per ongeluk zelf verliefd. Want je kunt voor altijd in de wachtkamer blijven zitten, maar je kunt ook dapper zijn.

Hoofdpersoon Fitz zit met een heleboel emoties. Haar ouders hebben haar net verteld dat ze gaan scheiden en ze gaat voor het eerst met haar zusje naar haar vader. Ze hoort haar moeder dingen tegen haar vader zeggen, waardoor ze niet alleen maar verdriet voelt, maar ook boosheid. En dan vallen haar vader en zusje met de fiets waarmee ze een slee vervoeren en verliest het zusje haar vingertopje…..

gips-anna-woltz-trotse-moeders-2

In het ziekenhuis moet het zusje lang wachten tot het topje weer terug aangenaaid kan worden, arriveert ook de moeder en in de tussentijd gaat Fitz er steeds vandoor. Ze ontmoet een aantal bijzondere kinderen, iedere met een eigen verhaal en een eigen plaats in het boek. De vader van Fitz blijkt inwendige bloedingen te hebben en hij moet ook worden geopereerd. Grote puinhoop dus voor Fitz, die toch al zo met haar emoties worstelt.

Verhaallijnen over leren leven na een hartoperatie, over het accepteren van een pasgeboren broertje wat er voor een puber als een alien uitziet en over een potentiële verliefdheid tussen een arts en een verpleegkundige, die volgens de kinderen, een handje geholpen moeten worden.

gips-anna-woltz-3

Sneeuwstorm buiten, geïsoleerde wereld binnen in het ziekenhuis, waarin de emoties van Fitz minder geïsoleerd blijken te zijn en ze door confrontaties leert deze een andere plaats te geven. En dat geldt ook voor andere mensen in dit goed geschreven verhaal waar ook veel momenten in voorkomen waar je wel om moet lachen en die een goed tegenwicht bieden tegen de toch wel heftige gebeurtenissen. Maar juist de manier waarop de personages daarmee omgaan, maakt dat het ook voor kinderen prima te lezen is.

Een mooi boek, goed geschreven, vlot, met vele inzichten over hoe mensen omgaan met verschillende emoties, hoe dat er voor anderen uitziet en hoe snel je verkeerde conclusies kunt trekken.

Gips – Anna Woltz
Bekijk op bol.comHardcover, 166 pagina’s, uitgeverij Querido