Lenneke van Ingen is als manager van de sterren de steun en toeverlaat van onder andere Anna Nooshin, Britt Dekker, Jan Versteegh, Tim Hofman, Geraldine Kemper, Tess Milne en Miljuschka Witzenhausen. Tien jaar geleden richtte zij het castingbureau A Million Faces op en is sindsdien één van de belangrijkste mensen in de Nederlandse showbizz.
In Hoe word ik beroemd? ontvouwt Lenneke de geheimen van succes en vertelt zij wat ervoor nodig is om op te vallen tussen de hordes ambitieuze bloggers, vloggers, presentatoren en televisie-kandidaten. Je leert ontdekken wat jou uniek maakt en hoe je dat kan omzetten in roem, glitter & glamour, krijgt praktische adviezen (hoe begin je een goed YouTube-kanaal, hoe bouw je een netwerk op en moet je je accent wel of niet afleren), maar ook tientallen hilarische anekdotes en een uniek kijkje achter de schermen van het leven van BN’ers. Met medewerking van BN’ers zelf! Van beginnen met YouTube tot meedoen aan televisieprogramma’s. Het verhaal van een succesvolle zakenvrouw.
Lenneke van Ingens eerste echte baan was bij IDTV, daar kwam ze terecht nadat ze door middel van summerschool een contract had gewonnen. Een jaar later kwam ze bij producent CCCP terecht, waar ze het vak leerde, iets dat haar twee jaar later goed van pas kwam toen ze A Million Faces (AMP) en Creative Connectors oprichtte.
“Het is best ironisch dat ik een boek schrijf met de titel: Hoe wordt ik beroemd?, want
als ik iets graag wil, is het achter de schermen blijven.
Ik hou helemaal niet van beroemd zijn.*”
Tess Milne werkte in die tijd als stagiaire voor Lenneke toen zij het idee kreeg dat Tess het nog wel eens heel goed vóór de schermen kon doen. Ze testten haar en bleken gelijk te hebben. Tess was inderdaad een talent. Echter: ze was nog stagiaire en ze kon ook niet meteen worden gecast. De tijd wees uiteindelijk uit hoeveel talent Tess heeft, ze begon haar carrière als vj bij TMF en maakte (en maakt) daarna nog vele prachtige programma’s.
Ondertussen werden Lenneke en haar team gevraagd te casten voor Take Me Out, het was hun eerste echt grote klus. Lenneke legt uit hoe ze het voor elkaar kregen per seizoen 250 meisjes en 100 mannen te vinden. Daarna volgden onder andere castings voor The Bachelor, The Villa, Holland in da Hood, Mijn vieze vette vervelende verloofde, Het wilde Oosten en Oh Oh Cherso. Het laatste programma zorgde ervoor dat men niet meer om A Million Faces heen kon. Inmiddels vertegenwoordigen zij de grootste talenten van Nederland.
Lenneke herken haar talenten aan het omdraai-effect. Ze ziet binnen tien seconden of iemand ‘het’ heeft. Daarnaast is hard werken uiteraard ook belangrijk, ‘je talent moet immers wel gezien worden’.
“De succesvolle bloggers en YouTubers van ons lang zijn talenten,
die snel zijn ingesprongen op het veranderende medialandschap,
creatief zijn en keihard werken. Kunnen ouderwetse mediamakers nog best wat van leren.*”
De rode draad in dit boek zijn de verhalen van Lenneke over de oprichting van haar bedrijf en de groei van A Million Faces. Daarnaast staat het natuurlijk boordevol tips over hoe je beroemd kunt worden. Zo lees je in de diverse hoofdstukken over:
- Wie Lenneke is en het ontstaan van A Million Faces;
- Talent; hoe je het herkent en hoe talent alleen niet genoeg is;
- Weten wie je bent, wat je kunt, zelfvertrouwen en ambitie;
- Een plan maken, het volhouden, geen ‘nee’ als antwoord accepteren, originaliteit en meer;
- Je eigen zender beginnen met daarin voorbeelden van geslaagde YouTube kanalen en tips;
- Survival in de media over voorbereiden, alternatieven bedenken, luisteren en casting;
- Netwerken, met daarin achter de schermen werken, omhoog wippen? en online netwerken;
- ‘Build the brand’; Nee leren zeggen, opvallen en commerciële deals;
- Geldzaken en kleine letters over contracten, schnabbelen en investeren in ondernemen;
- Over beroemd zijn, de pers, kapsones en de eeuwige onzekerheid;
- De toekomst.
In dit boek vind je niet alleen heel veel informatie dat je kan helpen op je weg naar beroemd worden, maar er staan ook invullijsten in om jezelf beter te leren kennen, om een toekomstplan te maken, een YouTube checklist, een contract checklist en stress survival. Ook heb je de mogelijkheid om jezelf zo goed mogelijk voor te bereiden op beroemd worden.
“Ik geloof erin dat je succes bereikt wanneer je je eigen onderscheidend
vermogen kent en gebruikt.*”
Als laatste: in dit boek vind je verhalen over de carrières van: Tess Milne, Geraldine Jane Kemper, Stijn van Vliet, Jasper Demollin, Tim Senders, Daan Boom, Miljuschka Lola Witzenhausen, Tim Hofman, Anna Nooshin, Jan Versteegh, Britt Dekker, JayJay Boske, Daan Nieber, Simon Zijlemans, Yara Michels, Kay Nambiar, Gwen Pol, Hugo Kennis, Lizzy van der Ligt, Gwen van Poorten, Sol Wortelboer en Leonie ter Braak.
Recensie:
Wat een fascinerend boek om te lezen en het was moeilijk om hem af en toe weg te leggen. Ik wilde niets liever dan hem in een keer uit te lezen. Voor het eerst in mijn leven dacht ik: ‘Ik wou dat ik vijftien jaar jonger was.’ Niet dat ik daar aan moet denken, maar ik wou in ieder dat dit boek er al was geweest in de tijd dat ik nog beroemd wilde worden, hoewel ik dat waarschijnlijk met de verkeerde intenties wilde. Ik had dit boek dan van voor naar achter en waarschijnlijk ook weer terug gelezen. Beroemd worden hoeft voor mij niet meer zo nodig, een baan bij de televisie ambieer ik niet meer.
Dit boek is een enorme aanrader voor mensen
die beroemd willen worden of denken te willen worden.
De verhalen die Lenneke schreef waren erg leuk om te lezen, ze heeft niet alleen heel erg hard gewerkt in de afgelopen tien jaar, veel talenten ‘afgeleverd’, maar maakte ook nog eens heel veel leuke en bijzondere dingen mee ze mee. Ze zorgt goed voor hen, maakt zich soms zorgen en vraagt zich dan terecht af of iets belangrijk is en of het schade kan aanbrengen aan een carrière. Zo was zij zelf zenuwachtiger voor de Playboy-shoot dan Britt zelf. Nog een voorbeeld is over hoe ze zich zorgen maakte over de carrières van Tim Hofman en Jan Versteegh in verband met hun foto’s in L’Homo.
Ik kan nog heel veel meer schrijven over dit boek en eigenlijk wil ik dat ook heel erg graag, maar ik zal er toch mee stoppen, de recensie moet immers niet langer worden dan het boek. Wat ik nog wel kwijt wil is dat dit boek werkelijk prachtig is vormgegeven. Dat de cover qua kleur erg prikkelend is, maar ook dat het een fijne harde kaft heeft.
Als laatste: dit is een zeer interessant boek om te lezen, je zou hem aan iedere jongere die beroemd wil worden cadeau moeten doen. En zoals de cover zelf al zegt: ook leuk als je niet beroemd wil worden.
Hoe word ik beroemd? – Lenneke van Ingen
Non – fictie, informatief, hardcover, 176 pagina’s, Uitgeverij Unieboek
Bestel dit boek hier >>>>
* Quotes van Lenneke in dit boek