De kracht van helden is doelgroepbreed. In verschillende fases komen dezelfde helden voor, maar de motivatie om deze held te kiezen is niet hetzelfde.
Pre-school kids kiezen voor helden met één specifieke eigenschap, kids willen imiteren en early-tweens willen geïnspireerd worden. Voor de pre-school kinderen is de definitie van het woord held niet direct bekend, maar de ondervraagde ouders gaven tijdens het onderzoek aan dat hun kind veelal helden kiezen die sterk, behulpzaam, stoer of grappig zijn zoals politieagenten, Dora & Diego, Mega Mindy en de ouders zelf.
Voor de kinderen zijn Justin Bieber en Lionel Messi helden omdat ze zanger of voetballer zijn. Kinderen willen imiteren, ze willen hetzelfde zijn als hun held. Dit geldt in het bijzonder voor de fysieke eigenschappen sterk, handig, snel en zacht.
Voor tweens zijn het ook de andere kenmerken en eigenschappen in deze helden die hen aantrekkelijk maken. Doorzettingsvermogen, talent, lef en het succes dat ze hebben zijn hierbij belangrijke factoren. Tweens willen eerder geïnspireerd raken en zoeken het meer in psychologische gelijkenissen (sociaal, vriendelijk, slim en grappig). De wens tot inspiratie wordt gevoed door identificatie.
Uit het onderzoekt blijkt dat de tweens ook helden hebben die een belangrijke hoofdrol spelen in volwassen tv-programma’s die gezamenlijk worden bekeken door de tweens met hun ouders.
In de ontwikkeling van jongens en meisjes, zijn het de meiden die eerder tot wasdom komen. Ook hun helden lijken eerder realistische personen. De meiden verschuiven ook eerder van cartoons naar realiteit en wenden zich af van de fantasiewereld. Jongens houden de fantasiewereld nog iets langer vast.
Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Nickelodeon. Aan het onderzoek deden kinderen met verschillende leeftijden mee, ook werden de moeders met kinderen van verschillende leeftijden ondervraagd.