Veel vrouwen wachten tot de eerste drie maanden van hun zwangerschap goed verlopen is, tot ze het goede nieuws aan vrienden en familie vertellen. Maar wat nou wanneer door slimme analyses van koopgedrag, een winkelketen eerder op de hoogte is? In theorie kan het zelfs zo zijn dat AH het eerder “weet” dan jij!
Tegenlicht had laatst een uitzending over het verzamelen van persoonlijke data door internetbedrijven. En over toepassingen hiervan.
Wanneer een winkelketen persoonlijke gegevens over je koopgedrag verzamelt en op een slimme manier verwerkt, zijn duidelijke patronen te herkennen. Veel vrouwen die zwanger zijn, zijn misselijk, sneller geprikkeld door scherpe smaken en geuren en willen gezond eten. Ze zullen geneigd zijn om producten te kopen die passen bij hoe ze zich voelen: veel groenten, fruit en “milde smaken en geuren”. Ook wanneer je niet weet dat je zwanger bent, zul je geneigd zijn bepaalde producten te vermijden omdat ze je tegenstaan.
Een winkelketen heeft hier veel voordeel bij. Ze kunnen speciaal voor jou aanbiedingen selecteren en dat blijven doen, ze kunnen immers berekenen wanneer je uitgerekend bent en je rond die tijd luiers en bijvoorbeeld kant-en-klaar maaltijden aanbieden. Denk hier aan wanneer je een bonuskaart activeert. Vind je het fijn dat jouw winkel zoveel over je weet, of juist niet? Alles wat je online deelt, ook via bonuskaarten en apps, is informatie die gebruikt kan worden. Dat hoeft niet vervelend te zijn, misschien wil je wel graag speciaal voor jou geselecteerde aanbiedingen, maar ben je wel bewust wat je (online) deelt.