Opa en Oma Oelewapper redden het spookhuis [recensie]

Opa en oma Oelewapper gaan met Joep en Jetje naar de kermis. Na de zweefmolen willen ze in het spookhuis. Maar dan zien ze dat het spookhuis is gesloten! Karel, de baas van het spookhuis, zit er maar somber bij. Morgen komt de inspectrice zijn spookhuis controleren, maar Karel is bang dat het niet eng genoeg is. Opa en oma Oelewapper, Joep en Jetje besluiten hem te helpen. Zal het ze lukken om de inspectrice de stuipen op het lijf te jagen met opa als het toeter-de-toeter-spook, de spookkleren van oma, de glibberige kikkers van Jetje en de dikpootspinnen van Joep?

Dit jaar was het thema van de kinderboekenweek: Griezelen! En uiteraard werd er op school ook uitgebreid aandacht besteed aan dit thema. Er werd aan ouders gevraagd of ze een ochtend wilden voorlezen. Dit wilde ik wel, en uiteraard met een passend boek: “Opa en Oma Oelewapper redden het spookhuis.”

28 kinderen uit groep 3, luisteren aandachtig naar het verhaal over het spookhuis, waarin de naam Oelewapper al voor veel hilariteit zorgt. Wat een gekke naam! Het verhaal zorgt ervoor dat ze zelf al goed weten te vertellen wat nou écht eng is voor een spookhuis. Hoe zouden zij Karel helpen om het spookhuis spannend te maken? Ook de ontzettend leuke illustraties zorgen voor lachende kinderen en vraag naar het vervolg van het verhaal.

Halverwege merk ik dat de aandacht bij de kinderen wat verslapt, dit heeft niet met het verhaal te maken, want ze zijn benieuwd hoe het afloopt, maar vooral te maken met het feit dat ze buiten mogen spelen. We hebben er – gezien de lengte van het verhaal- dan ook voor gekozen om het verhaal in 2 delen te vertellen, zodat het van begin tot einde geboeid bleef. Een ontzettend leuk boek van Marianne Busser & Ron Schröder