Altijd dacht je, dat het klaar was met reizen zodra er kinderen zouden komen. Veel te veel stress. Die spullen die allemaal mee zouden moeten, die wagen, een draagzak, luiertas, eigen koffers, entertainment, eten en drinken. Je werd al moe bij de gedachte. Nee, het plan was al in de maak om “gewoon” in eigen land te blijven. Een dagje naar Disney On Ice, weekendje weg, wellicht een midweek naar Frankrijk, vliegen hoefde niet meer.
Maar de kleine kwam en het reisvirus gevoel is er nog steeds. Na wikken en wegen besloten jullie dan ook om het erop te wagen. Jullie brengen samen een kind groot en dat gaat goed, dus een vliegreis is er niks bij.
De bestemming is Barcelona en je gaat uiteindelijk zelf alvast vooruit, omdat je partner nog wat zaken moet regelen. Jullie zijn echt aan vakantie toe en een bevriend stel woont in Spanje, dus die halen jullie sowieso op.
Je partner brengt jullie naar de luchthaven, heerlijk relaxed. Je voelt wat zenuwen, want ja, het is toch de eerste keer alleen met de kleine. 1,5 uur later is alles in kannen en kruiken en gaan jullie boarden. Dan gebeurt het enige waarop je niet had gerekend: de vlucht is overboekt en jullie kunnen niet mee.
U zei?! Je voelt je alsof de grond onder je vandaan zakt en het verhaal van de stewardess hoor je al niet meer. Heb je alles zo goed geregeld, vertellen ze je doodleuk dat jullie niet meekunnen. Ja, het is een fout, het toestel is overboekt en het spijt ze heel erg. Alsjeblieft zeg!
Sta je daar met je kleintje
Ja, niet de eerste keer dat dit voorkomt. Bij de Consumentenbond is dit een langlopend vraagstuk: het grondpersoneel kan niks doen, je bent overgeleverd aan papierwerk. Je kan een voucher ophalen bij de balie van de vliegtuigmaatschappij, maar daarmee is de kous even af. Je hebt er spontaan 20 grijze haren bij van de stress en dat is je kind ook niet onopgemerkt gebleven. Huilen natuurlijk en je meent iets te ruiken..
Er staan meer mensen in de rij die niet meekunnen, maar je voelt je even alsof je de enige bent met dit probleem. Het verschil is dat zij lekker kunnen foeteren, maar jij rustig moet blijven voor de kleine. Was je alleen, dan had je jezelf wel harder laten horen.
Wat doe je in vredesnaam op een luchthaven als je niet kan vliegen? Iemand? Gelukkig zijn er in dit soort situaties initiatieven, in dit geval passagiers organisatie AirHelp. Waar luchtvaartmaatschappijen hun klanten vaak liever een voucher geven dan compensatie, komt AirHelp op voor de rechten van passagiers.
Op naar Barcelona!
En dat is fijn! In je eentje zit je al niet op dit soort ongein te wachten, laat staan met je kind op je arm. Bij instapweigering in geval van overboeking heb je vanzelfsprekend recht op compensatie. De fout ligt tenslotte bij de luchtvaartmaatschappij. Ze moeten een nieuwe vlucht voor je regelen, maar ook compensatie bieden. Dat doen ze natuurlijk niet graag, ze bieden liever vouchers of iets anders. Maar jij ziet de Barcelonese zon al in je hoofd, dus jij wilt weg met die kleine. Neem AirHelp in de arm, claim compensatie en laat op de luchthaven een nieuwe vlucht boeken.
Kijk, dat fleurt de boel alweer op. Vamos, naar die zon!