Een weekend Maastricht met (jonge) kinderen – verslag deel 1 [persoonlijke blog]

resort-maastricht-verslag-copyright-trotse-moeders-33Wanneer je (jonge) kinderen hebt, is een weekendje naar een stad waarschijnlijk niet iets wat het eerst in je opkomt. Toch is het wel leuk om je kind(eren) kennis te laten maken met grotere steden. Behalve dat de verschillende steden in Nederland allemaal een andere uitstraling hebben, krijg je ook iets van de cultuur en geschiedenis mee.

Maastricht is een van de oudste steden van Nederland. En het ligt in een omgeving die bijna niet meer Nederlands aandoet. Mensen uit Zwitserland moeten waarschijnlijk grinniken wanneer ze dit lezen: de omgeving van Maastricht is heuvelachtig en er is zelfs een echte ‘berg’: de Sint-Pietersberg.

Met mijn gezin (Trotse Vader Dick, oudste zoon van ruim 12 en tweeling (meisje en jongen) van bijna 10 jaar, wilde ik graag een keer naar Maastricht. Er zijn daar leuke musea, er is natuurlijk het Vrijthof en het is sowieso een gezellige stad om in rond te lopen. Een hotel vind ik echter geen prettige optie voor twee nachten. Toen de kinderen kleiner waren, zijn we wel eens in een hotel geweest, maar omdat het nogal vroege vogeltjes zijn, waren we vooral bezig om ze rustig te houden tot we konden gaan ontbijten.

resort-maastricht-verslag-copyright-trotse-moeders-1

Een ander nadeel van een hotel is dat er op de kamer weinig te beleven valt. Natuurlijk kunnen de kinderen televisie kijken en kun je wat speelgoed meenemen, maar het alternatief dat wij hebben bezocht, een huisje op Resort Maastricht, heeft veel voordelen en geeft veel meer vrijheid. Er is veel meer (speel)ruimte en er is een ruime tuin.

resort-maastricht-verslag-copyright-trotse-moeders-19

Je kunt zelf ontbijt maken (en hoeft niet te wachten tot het tijd is, of een wekker te zetten omdat je anders te laat bent) en je kan ’s avonds lekker koffie zetten en borrelen. Bij Resort Maastricht kun je zelfs een ontbijt laten bezorgen. Wij hebben dat niet gedaan, maar wel genoten van de verse broodjes die je bij de receptie kunt bestellen.

resort-maastricht-verslag-copyright-trotse-moeders-11 resort-maastricht-verslag-copyright-trotse-moeders-12

We zijn op vrijdag aangekomen en de kinderen waren meteen enthousiast. Het huisje (nou … eigenlijk kun je wel ‘huis’ zeggen …) heeft allerlei hotelvoorzieningen. De deur gaat open met een kaart, zelfs de deur van het schuurtje en de badkamers zijn voorzien van mooie handdoeken en van een doosje met shampoo etc. Alles was erg schoon en het zag er gezellig uit. De bedden waren al opgedekt en ik kan je verklappen dat ze héérlijk lagen!

resort-maastricht-verslag-copyright-trotse-moeders-28 IMG_20160821_092853

Er is een ruim terras met een gazon er achter waar de tweeling meteen ging badmintonnen. Uitpakken was voor mij ook snel gebeurd: vier slaapkamers met ieder twee bedden en voldoende kastruimte, twee badkamers: je kon kiezen waar je je spullen kwijt wilde en nog was er veel ruimte over. Je zou hier ook prima een langere tijd kunnen vertoeven.

resort-maastricht-verslag-copyright-trotse-moeders-29 resort-maastricht-verslag-copyright-trotse-moeders-26

De oudste voelde zich ook meteen thuis. Hij was lekker op de bank gaan liggen en viel in slaap 😉

resort-maastricht-verslag-copyright-trotse-moeders-6

Even later viel zijn zusje ook in slaap:

resort-maastricht-verslag-copyright-trotse-moeders-10

Toen ze weer wakker waren, hadden ze honger! Er is een brasserie op het terrein met een mooie, gevarieerde kaart, maar wij hebben lekker in ons eigen vakantiehuis gegeten. En ’s avonds hebben we spelletjes gedaan, gelezen en televisie gekeken, héérlijk ontspannen!

resort-maastricht-verslag-copyright-trotse-moeders-24 resort-maastricht-verslag-copyright-trotse-moeders-22

Zaterdagochtend zijn we ontspannen aan de dag begonnen: verse broodjes opgehaald, heerlijk ontbeten en op ons gemak gedoucht en aangekleed. De kinderen gingen weer badmintonnen en met de bal spelen en eigenlijk hadden we de hele dag wel in onze vakantiewoning willen blijven zitten! We besloten toch wat van de omgeving te gaan bekijken en kozen voor de grotten van de Pietersberg. Evenals het centrum van Maastricht is de Pietersberg op fietsafstand. We hebben voor de auto gekozen, omdat we daarna ook nog boodschappen wilden doen.

resort-maastricht-verslag-copyright-trotse-moeders-15 resort-maastricht-verslag-copyright-trotse-moeders-14

Maar wanneer je fietsen huurt bij Resort Maastricht, kun je eenvoudig overal heen fietsen. Vooral een dagje Maastricht is met de fiets natuurlijk extra leuk. Even koffie op het Vrijthof, doorfietsen naar een museum. Ergens een leuke lunchplaats zoeken en weer terug naar het oude centrum. Geen parkeerkosten en je ziet nog veel meer ook!

resort-maastricht-verslag-copyright-trotse-moeders-16

We hebben een rondleiding gehad door de grotten “Noord”. We troffen een fantastische gids van Maastricht Underground en hebben veel gezien en geleerd. Een bijzondere ervaring en zeker aan te raden, ook met kinderen vanaf een jaar of 6, zéker met gids Ruud! Voor een uitgebreid verslag en foto’s klik je hier >>>>

Toen op zoek naar een bakker, want uiteraard hoort er Limburgse vlaai bij de koffie! En dat smaakte heerlijk. We hadden geluk met het weer: het was de hele dag droog en warm genoeg om buiten te zitten, dus terwijl ik wat aan het werk was (met de laptop, lekker buiten aan de ruime tafel) gingen de kinderen weer met de bal spelen en badmintonnen.

resort-maastricht-verslag-copyright-trotse-moeders-3 resort-maastricht-verslag-copyright-trotse-moeders-2

Wil je weten wat we nog meer gedaan hebben tijdens ons verblijf in Resort Maastricht? Klik dan hier voor het tweede verslag >>>>

Klik hier om naar de website van Resort Maastricht te gaan >>>>

About Karina Frijters

ccpm.ahles@gmail.com'
Mijn naam is Karina, ik ben uitgever van onder andere TrotseMoeders.nl en TrotseVaders.nl maar vooral de Trotse Moeder van drie prachtige kinderen: een zoon van 19 jaar en een tweeling (meisje en jongen) van 16 jaar.

Check Also

Op zoek naar een budget vriendelijke reis? Zoek niet langer: ga naar de Waddeneilanden!

Nieuwe culturen ontdekken en onvergetelijke ervaringen opdoen. Het hoeft allemaal niet veel te kosten, op …