Nederland gaat de Europese campagne Don’t look away tegen kindersekstoerisme coördineren. Dat heeft minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie vandaag aan de Tweede Kamer geschreven. Nederland neemt de coördinatie voor twee jaar over op verzoek van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, die de Don’t look away-campagne in 2010 hebben ontwikkeld.
Sinds de lancering van de Europese campagne in Nederland eind maart op Schiphol zijn 11 meldingen binnengekomen en doorgestuurd aan de politie. Volgens minister Van der Steur laat het aantal meldingen in ongeveer drie maanden tijd zien dat het belangrijk is om het bewustzijn bij (zaken)reizigers te vergroten. ,,Het zijn waardevolle extra ‘ogen en oren’ voor de politie en het Openbaar Ministerie in de aanpak van kindersekstoerisme. Daarom zeggen we: Don’t look away! Kijk niet weg van seksuele uitbuiting van kinderen’’, aldus Van der Steur.
Deze zomer wordt nog een extra impuls gegeven aan de Nederlandse Don’t look away-campagne via social media om de kwaliteit van de meldingen verder te verbeteren. Vanaf juli wordt aan vakantiegangers online actief uitgelegd welke situaties verdacht kunnen zijn, waar ze die tegen kunnen komen en wat ze kunnen doen. Dit gebeurt bijvoorbeeld via de website www.meldkindersekstoerisme.nl, via Facebook (www.facebook.com/DontLookAwayNL) en Twitter (www.twitter.com/dontlookawaynl).