“It’s a small world” is een bekend melodietje. Het komt terug in films (zoals The Lion King), en in speeldoosjes van kinderen. De oorspronkelijke melodie is gemaakt door de broers Richard M. Sherman en Robert B. Sherman en in alle vijf Disneyland parken in de wereld (dus ook in Disneyland Parijs) is een attractie waar bezoekers dit liedje horen terwijl ze een mini-wereld kunnen bekijken die symbool staat voor saamhorigheid in de wereld.
Het idee om een “it’s a small world” attractie te maken kwam van Walt Disney. Oorspronkelijk (1964, dit jaar 50 jaar geleden) bedacht hij het voor het UNICEF paviljoen op de wereldtentoonstelling in New York. Na het grote succes van deze muzikale boottocht op de wereldtentoonstelling, besloot Walt Disney de attractie te verplaatsen naar zijn eerste themapark, Disneyland in Californië (1966).
Sindsdien heeft elk Disney Park ter wereld zijn eigen versie van de iconische attractie, met kleurrijke poppen die kinderen uit de hele wereld representeren die zingend het gevoel van universele saamhorigheid overbrengen.
Om deze 50e verjaardag van deze attractie te vieren, bundelen alle Disney Parken wereldwijd hun krachten om geld voor UNICEF op te halen door een internationale Sing-a-Long te organiseren. Hiermee willen de Disney Parken aandacht vestigen op het werk van UNICEF voor een betere wereld voor kinderen.
De VN-kinderrechtenorganisatie UNICEF heeft wereldwijd hulpprogramma’s op het gebied van water en sanitaire voorzieningen, gezondheidszorg, voeding, onderwijs en de bescherming van kinderen tegen geweld, uitbuiting en aids.
Op donderdag 10 april 2014 bundelen alle Disney Parken hun krachten om de saamhorigheid te vieren die de attractie uitstraalt. Elk park op zijn beurt: Tokyo Disney Resort, Hong Kong Disneyland, Disneyland Paris, Walt Disney World in Florida en Disneyland Resort in Californië geven het stokje aan elkaar door in een gigantische sing-a-long.
Het platform, SmallWorld50.com dat op 21 maart 2014 onthuld is, wordt gebruikt om op een interactieve manier geld in te zamelen voor UNICEF. Bezoekers van de website kunnen hun eigen “it’s a small world” video uploaden of een eigen digitale versie van de beroemde poppen van “it’s a small world” maken en delen via social media. The Walt Disney Company doneert $150,000 aan UNICEF plus $1 voor elke sing-a-long video die wordt geüpload op SmallWorld50.com én voor elke digitale pop die gecreëerd en gedeeld wordt, tot aan $100,000.
Klik op onderstaande afbeelding om meer feiten en leuke weetjes te lezen over 50 jaar “It’s a Small World”