De vlinder en de storm – Hartland thriller 1 [recensie]

de-vlinder-en-de-storm-hartland-trilogie-recensie-copyright-trotse-moeders-2Een hit and run op een Afghaans jongetje in het Amsterdamse Bos blijkt alles te maken te hebben met een machtig internationaal crimineel netwerk. Journaliste Farah Hafez raakt samen met haar collega Paul Chapelle verstrikt in een onderzoek dat hen tot in Moskou brengt en grotere politieke dimensies aanneemt dan ze ooit hadden kunnen vermoeden. Hun levens worden op het spel gezet en zullen na deze journalistieke ontdekkingstocht nooit meer dezelfde zijn.

Toen De vlinder en de storm voor het eerst verscheen, is hij helaas aan mijn aandacht ontsnapt. Inmiddels is het boek, wat het eerste deel is van de Hartland trilogie, herschreven, zodat het in dezelfde stijl als het tweede deel (Schaduwvechters) en straks ook het derde en laatste deel geschreven is en naadloos aansluit op het vervolg.

Het boek vond ik lastig om te recenseren, omdat het enorm veel boeiende verhaallijnen bevat, spannend is (echte page-turner) maar ook voor mij een aantal zwakke kanten heeft.

de-vlinder-en-de-storm-hartland-trilogie-recensie-copyright-trotse-moeders-5

Laat ik kort daarmee beginnen. Ik vond de gebeurtenissen allemaal ’teveel’ en de toevalligheden wel erg vaak nadrukkelijk aanwezig. Voor de verfilming van de trilogie is dat prettig (en ik kan me echt voorstellen dat er succesvolle films van gemaakt gaan worden), maar als lezer had ik vaak het gevoel dat het wel wat ‘minder’ kon. Ook de enorme “puinhoop-scène” waarbij vrijwel iedereen die een rol speelt in het boek betrokken was en al dan niet (bijna/schijn) dood ging, was voor mij ’too much’, hoewel het wel als voordeel had dat een paar namen die ik steeds door elkaar haalde, wegvielen 😉

de-vlinder-en-de-storm-hartland-trilogie-recensie-copyright-trotse-moeders-6

Desondanks heb ik echt genoten van De Vlinder en de Storm. Er zit veel diepgang in de verhaallijnen. De manier waarop allochtone Nederlanders hun band met het verleden in het heden terugvinden, hoe trauma’s uit het verleden hen blijven achtervolgen en beïnvloeden, is mooi omschreven. En passant wordt er goed onderbouwde informatie gegeven over een heleboel verschillende landen en culturen, maar ook over de manier waarop politiek, geld en criminaliteit met elkaar verweven kunnen zijn en hoe moeilijk het is om daar iets tegen te doen.

de-vlinder-en-de-storm-hartland-trilogie-recensie-copyright-trotse-moeders-4

De hoofdpersoon, Farah, is iemand die prettig is om te volgen. Waar je mee mee kunt leven. een ‘echt mens’, met fouten en met hele mooie kanten. Ook de andere personages worden eerlijk weggezet en ook dat maakt het boek de moeite waard. In de diverse delen van het boek, die altijd beginnen met de gedachten van het aangereden Afghaanse jongetje, krijgen alle personages iedere keer weer een eigen stukje van hun verhaal.

de-vlinder-en-de-storm-hartland-trilogie-recensie-copyright-trotse-moeders-7

Door het opvolgen van die stukken, die uiteraard verweven zijn qua inhoud en verhaallijn, krijg je een breed beeld van alles wat er speelt.

de-vlinder-en-de-storm-hartland-trilogie-recensie-copyright-trotse-moeders-3

Gelukkig heb ik het tweede deel van de Hartland trilogie: Schaduwvechters ook al binnen en kan ik doorlezen! En wanneer Schaduwvechters ook zo spannend is (en zo’n open einde heeft….) hoop ik dat Walter Lucius deel 3 al bijna klaar heeft!

De vlinder en de storm – Walter Lucius
Hartland thriller deel 1 (eerste deel van de Hartland trilogie van Walter Lucius)
Paperback, 464 pagina’s, uitgeverij Luitingh-Sijthoff