1 op de 20 Nederlandse moeders nemen bij ziekte van hun kind contact op met de huisarts. In andere Europese landen grijpen ouders veel sneller naar de telefoon. Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek van Kaz Europe onder moeders in Frankrijk, Duitsland, Het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Ook blijkt dat Nederlandse moeders hun kind bij ziekte minder vaak thuis houden en minder snel medicijnen of extra drinken geven.
Volgens Kaz Europe, fabrikant van Braun thermometers, is het meten van de temperatuur meestal het eerste dat Europese moeders doen wanneer hun kind ziek is (gemiddeld 59%). Het verschilt echter per land wat ze daarna doen. In Nederland neemt minder dan 5% van de moeders met een ziek kind contact op met de huisarts. Daarmee verschillen moeders in Nederland in hoge mate van die in Frankrijk , waar maar liefst 44 procent van de moeders de huisarts belt in zo’n geval. In Het Verenigd Koninkrijk geeft meer dan de helft van de moeders haar zieke kind een pijnstiller, tegenover ongeveer een tiende van de Nederlandse moeders. En meer dan de helft van de Britse en Duitse moeders zorgt ervoor dat haar kind veel vocht binnenkrijgt wanneer het ziek is, tegenover ongeveer een kwart van de Nederlandse vrouwen.
Bijna alle huishoudens in Europa hebben een thermometer in huis, de mate van het gebruik ervan verschilt echter sterk per land. Zo maakt ongeveer 20 procent van de Nederlandse moeders altijd gebruik van een thermometer wanneer hun kind of zijzelf ziek zijn, tegenover 30 procent van de Franse en bijna 40 procent van de Duitse moeders. Dit terwijl 60 % van de Nederlandse huishoudens zelfs over minimaal twee thermometers beschikt. Bijna veertig procent van de moeders geeft aan dat ze de nauwkeurigheid bij het opnemen van de temperatuur belangrijk vindt. Het oor is daarbij de enige plek die in alle landen populair is .
Over het onderzoek:
Dit onderzoek werd van 18 tot 28 augustus 2011 verricht door Marketagent.com voor Kaz Europe. Marketagent.com voerde computerondersteunde internetinterviews uit onder 4216 vrouwelijke webbezoekers middels haar reSEARCH-platform. Respondenten op het onderzoek waren tussen 24 en 45 jaar en werden ad hoc getrokken uit quota’s uit Duitsland, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.