De bazaar van boze dromen: nieuwe verhalenbundel van Stephen King [recensie]

Er valt iets te zeggen voor een kortere, meer intense ervaring. Het kan inspirerend zijn, soms zelfs schrikbarend, als een wals met een onbekende die je nooit meer zult zien, of een kus in het donker, of een prachtige curiositeit dat op een goedkoop kleedje te koop ligt bij een straatverkoop. En ja, als mijn verhalen verzameld worden, voel ik me altijd een straatventer, eentje die uitsluitend om middernacht verkoopt. Ik stal mijn waren uit en nodig de lezer – dat ben jij – uit om iets te komen uitzoeken. Maar ik geef er altijd een gepaste waarschuwing bij: wees voorzichtig, mijn beste, want sommige kunnen gevaarlijk zijn.’ Stephen King

KingBazaarvanbozedromen-325x563De bazaar van boze dromen bevat twintig korte verhalen, waarvan achttien nog niet eerder in Nederlandse vertaling zijn verschenen. King toont zich hier in bloedvorm: een man die hetzelfde leven blijft herleven en keer op keer dezelfde fouten maakt, een vuurwerkwedstrijd tussen buren die een meer dan explosieve climax bereikt, een columnist die mensen vermoordt door hun necrologie te schrijven, tot een schrijnend verhaal over het einde van het menselijk ras.

Heerlijk, een dik boek van meesterverteller Stephen King met allemaal verhalen die ik nog niet eerder heb gelezen. Bijna 600 pagina’s en nog heb ik het te snel uit. Het is een zeer divers boek, zowel wat de lengte van de verhalen betreft als inhoudelijk.

In het eerste verhaal worden mensen “opgegeten” door een auto, in het verhaal is een verwijzing naar Christine, er zijn verhalen die ‘gewoon’ mooi zijn om te lezen, er zijn verhalen met subtiele gebeurtenissen en een slot wat net iets anders is dan je verwacht, zoals van de oude rechter en ‘zijn’ eiland, of over de ter dood veroordeelde kindermoordenaar..

bazaar-boze-dromen-stephen-king-recensie-copyright-trotse-moeders-3

Maar hoe verschillende de verhalen ook, ze raken allemaal iets. Soms geeft dat een ongemakkelijk gevoel, soms krijg je er de kriebels van of is het zelfs eng, maar in ieder geval zet ieder verhaal aan tot denken. De verhalen blijven even hangen, doen toch iets met je. Waarschijnlijk door de ogenschijnlijk gemakkelijke manier waarop ze geschreven zijn. Alsof iemand op z’n dooie gemak een verhaal zit te vertellen.

bazaar-boze-dromen-stephen-king-recensie-copyright-trotse-moeders-2

En wat is dat bedrieglijk! Want waar ik bij een verhaal wel eens denk, “come to the point”, waar het lijkt alsof er veel tijd gestoken wordt in een inleiding en waar ik als lezer zenuwachtig wordt omdat de verhalen niet zo lang zijn en ik graag wil dat de “magie” begint, heeft Stephen King me ongemerkt alweer meegenomen. Meegenomen in één van de door hem gecreëerde werkelijkheden die tijdens het lezen ook ‘echt’ zijn. Meesterlijk!

bazaar-boze-dromen-stephen-king-recensie-copyright-trotse-moeders-4

Waar ik ook van heb genoten en wat voor mij echt iets toevoegt aan dit boek, zijn de korte teksten voorafgaand aan ieder verhaal. Stephen King vertelt daarbij iets persoonlijks, iets over zijn eigen proces wat hij als schrijver doorgemaakt heeft, over de invloed van andere auteurs, over hoe een verhaal ontstaan is, over hoe het is opgebouwd (kopje en oor, mooi uitgelegd) etc. Heel eerlijk en erg boeiend om ná die uitleg het verhaal te gaan lezen.

bazaar-boze-dromen-stephen-king-recensie-copyright-trotse-moeders-1

Kortom: kopen en lezen, deze verhalenbundel. Het zal je niet tegenvallen!

De bazaar van boze dromen – Stephen King