De maand oktober betekent de start van het nieuwe woonseizoen. Veel mensen krijgen door het sombere weer kriebels om hun interieur op te frissen. Uit onderzoek* van ActiePagina.nl blijkt dat Nederlanders interieur belangrijk vinden. Nederlanders besteden gemiddeld 1.533 euro per jaar aan interieur? Maar hoe ligt de verdeling? Welke kamer krijgt de meest aandacht en welke de minste? Lees het in de resultaten van het onderzoek:
Niet verrassend is dat we het meeste geld uitgeven aan de ruimte waar we het vaakst te vinden zijn. Meer dan de helft (61%) van de Nederlanders investeert daarom het meest in de woonkamer en jongeren onder de 30 jaar spenderen beduidend meer (38%) aan de slaapkamer dan senioren (11%). Aan het kleinste kamertje van het huis, het toilet, wordt amper geld besteed (4%).
Merk speelt geen rol bij aanschaf interieur
Voor interieur tasten Nederlanders flink in de buidel; per jaar wordt maar liefst 1.533 euro uitgegeven aan meubels en woonaccessoires. In tegenstelling tot kleding of andere consumentenproducten, geven Nederlanders bij de aanschaf van interieurartikelen niet veel om een merk (4%). De prijs is daarentegen voor maar liefst zeven op de tien Nederlanders wel erg belangrijk. Bij de aanschaf van een zitmeubel speelt namelijk prijs (47%), op comfort na (73%), een belangrijkere rol dan kwaliteit (44%) of merk (1%).
DIY
Bij het kiezen van de winkel waar we onze interieurproducten aanschaffen, zijn de prijs (55%) en kwaliteit (55%) van de producten en het aanbod (55%) belangrijke afwegingen. De locatie van de winkel speelt een minder belangrijke rol: Nederlanders zijn dus bereid hiervoor te reizen. Maar waar gaat de reis dan heen? De traditionele verkoopkanalen als bouwmarkten (39%), woonboulevards (38%) en warenhuizen (38%) blijven het populairst, maar in lijn met de huidige DIY- (do it yourself) trend shopt bijna een vijfde van de Nederlanders bij een tweedehandswinkel of de kringloop, ongeacht het inkomen.
Ook kopen we steeds meer meubels en woonaccessoires via webwinkels (26%); deze snelgroeiende markt speelt slim in op de wensen van de consument. Retailers bieden steeds meer visuele content aan als 360-graden fotografie en ontwerpopties, laten gebruikers beoordelingen en reviews plaatsen en maken handig gebruik van prijsvergelijkingen tussen producten.
Tweedehands interieur steeds populairder
Voor het inrichten van deze ruimtes doen Nederlanders de meeste inspiratie op door zelf te experimenteren met interieur (43%). Andere populaire manieren om inspiratie op te doen zijn woonwinkels bezoeken (32%), woonprogramma’s op televisie kijken (30%) en interieurs van bekenden bekijken (29%). Online wordt met name door vrouwen veel inspiratie gehaald uit social media zoals Pinterest en Instagram (22%), in tegenstelling tot mannen (10%).
Bijna 9 op de 10 Nederlanders bespaart op interieur door slim te shoppen
Bij de daadwerkelijke aanschaf van het interieur probeert maar liefst 87% van de Nederlanders te besparen op interieur door slim te shoppen. Dit gebeurt met name door folders in de gaten te houden (49%) en koopjeshoeken van woonwinkels te bekijken (32%). Online wordt er bespaard door kortingscodes en coupons te gebruiken in webshops (16%).
Geld besparen door interieur tweedehands aan te schaffen wint aan populariteit. Bijna een kwart (23%) van de Nederlanders koopt items via platformen zoals Marktplaats en Ebay en daarnaast struint een op de zeven rommelmarkten, braderieën en yardsales af naar goedkope items voor in huis.
Tweedehands interieur is met name populair onder jongvolwassenen. Binnen deze groep neemt meer dan een derde (38%) gebruikte meubels over van bekenden en is ruim een vijfde (22%) aangesloten bij social media groepen als gratis af te halen.
* Onderzoek uitgevoerd in oktober 2015, in samenwerking met Panelwizard onder ruim 1.000 respondenten, representatief voor Nederland op geslacht, leeftijd, opleiding, arbeidsparticipatie, gezinssituatie en provincie.