Teken Turbo – recensie

goliath-teken-turbo-spel-recensie-copyright-trotse-moeders-1Teken Turbo is een tekenspel met een bijzondere pen, een timer pen. De punt van de pen verdwijnt binnen een paar seconden, dus je moet razendsnel tekenen. De eerste speler pakt een kaart waarop een onderwerp staat en begint het snel te tekenen. Als geen van de tegenspelers het heeft geraden voor de punt van de pen is verdwenen, dan gaat de kaart naar de volgende speler die verder gaat met tekenen tot de punt weer verdwijnt en de volgende aan de beurt is.

Uiteraard mogen alleen de spelers die de kaart nog niet hebben gezien het onderwerp raden. Zowel de tekenaar als degene die het goed raadt kan punten verdienen. Wie het snelst kan tekenen en goed raden, wint het spannende spel. Het spel is geschikt voor drie tot tien spelers vanaf acht jaar.

Dat heb ik weer hoor, niet goed gelezen dat het spel voor drie of meer spelers is….. Zaterdagavondje in huize Trotse Moeders betekent samen een film kijken of spelletjes doen. Gisteren werd het dus een spelletjes avond. Met mijn dochter ging ik Teken Turbo uitproberen, de jongens waren samen met een ander spel bezig.

Mijn dochter is 8 en houdt erg van tekenen. Ze had er dus zin in! De timer pen kun je op twee snelheden instellen: 10 seconden of 15 seconden. We hadden al snel door dat zelfs 15 seconden wel erg snel is…. En ook met 15 seconden lukte het vaak niet om te raden wat de ander deels getekend had. Ook waren de onderwerpen die getekend moesten worden, vaak te moeilijk voor mijn dochter. Ze zit in groep 5, leest veel en heeft een ruime woordenschat, maar chaise longue is niet iets wat ze kan tekenen of raden….

goliath-teken-turbo-spel-recensie-copyright-trotse-moeders-4

Variatie voor twee, met een jong kind:
Wij deden het als volgt: we mogen allebei het kaartje zien. Degene die gaat tekenen, kiest een van de onderwerpen en daarna draaien we het kaartje om. Bij het tekenen, moet je dus raden welke van de 5 onderwerpen getekend wordt, en dat is binnen de 15 seconden die gebruikt mogen worden, ook al een hele spannende uitdaging. Wij hebben ons enorm vermaakt!

goliath-teken-turbo-spel-recensie-copyright-trotse-moeders-2 goliath-teken-turbo-spel-recensie-copyright-trotse-moeders-3

Hoe het eigenlijk bedoeld is:
Teken Turbo is bedoeld voor minimaal drie spelers. Degene die de pen heeft, dobbelt en gaat het onderwerp wat bij de kleur hoort, tekenen. Bij een vraagteken mag je kiezen wat je wilt. Wanneer het onderwerp niet binnen de tijd geraden is, mag de volgende verder tekenen, net zolang tot het geraden is. Erg leuk dus, voor in een groep (hoewel ik dan nog steeds denk dat je jonge kinderen de vrijheid moet gunnen om zelf een onderwerp te kiezen.

Kortom: nu een leuk spel in de variant die wij spelen en wanneer ze wat ouder zijn, of wanneer we met meer mensen zijn, een prima gezelschapsspel!

Teken Turbo
Bekijk op bol.comSpel, 3 of meer spelers, 8+, Goliath