Eerste hulp bij kinderen – Dr. Sofie Vanderoost [recensie]

Eerste Hulp bij kleine kinderen:
Kinderen hebben een extra gave om hun (groot)ouder, oppas of juf te slim af te zijn. Een buil, een schaafwond, een wespensteek… komen in elk gezin voor. Tijd voor een cursus Eerste Hulp Bij kleine Kinderen, een uniek boek over eerste hulp bij kinderen van 0 tot 8. Van banale kwaaltjes of kleine ongelukjes tot levensbedreigende situaties: wanneer moet je een arts inschakelen, hoe plak je een pleister op die moeilijke plek, hoe reanimeer je een baby, enz. Een onmisbaar naslagwerk voor elk gezin, crèche of school!

Over de schrijfster van dit boek:
Sofie Vanderoost studeerde geneeskunde aan de KU Leuven en werkt vandaag als huisarts in een groepspraktijk te Schepdal. Als jonge mama van vier kindjes heeft Sofie een speciale interesse voor pediatrie. Ze is ook al jaren actief als arts voor Kind en Gezin

Ik ben met recht enorm blij, dat ik dit boek mag recenseren. Met 2 kleine kinderen weet ik inmiddels hoe ik een pleister moet plakken en ook snottebellen kan ik inmiddels aardig handelen, maar als het om de serieuzere eerste hulp gaat, heb ik een hoop te leren, en dit boek leert je dat!

Dit grote boek bestaat uit 256 bladzijden, verdeeld in 13 hoofdstukken. Door middel van symbolen kan je bekijken om welke leerftijdscategorie het gaat, van baby tot aan lagere schoolkinderen. Ook de paniekschaal geeft op een leuke manier aan, hoeveel spoed er bij het ongelukje zit. Want zeg zelf, een ongelukje zit in een klein hoekje, maar wanneer moet je een arts écht inschakelen en wat kan je zelf doen?

Op de meeste pagina’s vind je roze notities. Hierin wordt kort nog even een belangrijke boodschap doorgegeven of handige tips. Het wordt allemaal in jip en janneke taal uitgelegd, waardoor je het makkelijk leest en ook goed begrijpt wat je moet doen bij de situatie die bij je kind hoort.

Ingrijpende eerste hulp vind je terug in dit boek, van reanimatie tot verdrinking en onderkoeling. Maar ook de “kleine” eerste hulp wordt duidelijk beschreven. Hoe ga je om met een kind wat wc eend heeft gedronken, wat te doen als er een tand afbreekt?

En als je denkt dat er alleen ongelukken in het boek beschreven worden, heb je het mis. Ook onderwerpen als nachtmerries (hoe ga je daar mee om?), kinderziektes (hoe besmettelijk is de hand-voet-mond ziekte eigenlijk) en fases zoals bedplassen en sexualiteit komen aanbod. Ieder ook weer met hele goede, uitgebreide omschrijving en ontzettend goede tips.

Wil je dan nog weten wat je als thuisapotheek in je kast moet hebben? Hier heeft Sofie Vanderoost ook een duidelijk overzicht van gemaakt.
Ik adviseer je naast die lijst, ook dit boek er bij te leggen, daar krijg je echt geen spijt van!

Het boek EHBK bestel je hier >>>>