Observaties logopedie [persoonlijke blog]

Bron: VectoropenstockDe vorige keer schreef ik over de ergotherapieobservatie van week 2. Dit keer schrijf ik over de resterende logopedie observatiesessies. Inmiddels loop ik hopeloos achter met het schrijven van blogs en liggen deze sessies al ver achter ons, maar aangezien dit onderdeel is van ons hele traject wil ik zo toch graag vertellen.

Juni 2014 – logopedie

Theatraal
De tweede observatiesessie wilde de logopediste een taaltest met Syrah gaan doen. Ze pakte daarom een grote klapper en vroeg Syrah om haar aan te wijzen wat zij aan haar zou vragen. Als eerste vroeg de therapeute naar de bal en de tuin, beide woorden apart van elkaar. Nadat Syrah dat had aangewezen vroeg ze je of ze nog wist wat Syrah als eerste woordje zei. Het is lastig uitleggen, maar er lagen meerdere plaatjes voor Syrah en ze moest uit die plaatjes de goede kiezen.

Daarna vroeg ze Syrah een paar keer twee dingen meteen achter elkaar aan te wijzen. Dus nu zat er geen tijd tussen de vraag naar de bal en de tuin, maar moest ze twee dingen tegelijk aanwijzen. Uiteraard werd het allemaal steeds moeilijker. Toen vroeg de therapeute aan Syrah om de schoen met het rondje erom heen aan te wijzen en de appel die het verst van de bal af lag, om het moeilijk te maken stonden er twee appels naast elkaar. Daarna moest ze alle plaatjes aanwijzen behalve de schoenen.

Ook kwamen er zinnen als: Wijs de schoen aan voordat je de huizen aanwijst, alle huizen behalve één en wijs het huis aan nadat je de appels hebt aangewezen. Terwijl Syrah daar zo mee bezig was merkte ik aan haar dat ze haar concentratie aan het verliezen was, maar om eerlijk te zijn vond ik het eigenlijk best wel goed gaan. Ze gingen weer door met de opdrachten, maar ze verloor wederom de aandacht en vroeg aan de therapeute of ze bijna klaar was. Ook ging ze steeds meer uit het raam staren, hoewel ze niet klaagde.

plaatjes_freepickToen werden de plaatjes nog wat lastiger doordat het alleen maar zwart wit was. Opdrachten als: Wijs de zwarte vis, de witte auto en het witte huis aan bleken toch wel wat lastig te zijn, want ze vroeg de therapeute om het opnieuw te vertellen. Ondertussen werd ze wat baldadig, maar de therapeute negeerde dat gewoon, terwijl ik me wat ongemakkelijk begon te voelen.

Dat Syrah nogal theatraal kan reageren bleek wel toen de therapeute aangaf dat ze er nog zeven moest doen. Syrah bedacht zich geen moment en liet zich met zeer veel acteertalent op tafel vallen, gelukkig kon de therapeute er om lachten en kreeg ze alvast de beloofde sticker als ze beloofde dat ze die laatste zeven alsnog zou doen. Het gebeurde met enige tegenzin en wilde het liever niet afmaken, maar toch goed dat ze het deed. Ik vind het zelf ook knap dat de therapeute het haar toch af liet maken. Ze had zoveel geduld met haar.

Slimpie
Toen dat voorbij was moest ze een andere taaltest doen, ook weer met verschillende plaatjes en Syrah moest de zin afmaken die de therapeute begon zoals: “deze schoenen zijn van jou en deze schoenen zijn…”. Syrah moest de zin dan afmaken met: “van mij”. Syrah moest meerdere tegenstellingen benoemen en na die tegenstellingen kwam vergroten aan bod. De therapeute begon met: “Een boek” en dan moest Syrah daarna zeggen: “Twee boeken.” Het woord paard bleek wel heel lastig en daar maakte ze twee paard van.

Op een gegeven moment had Syrah absoluut geen zin meer en was ze zo slim om te zeggen dat de therapeute het die keer af moest maken. De therapeute zei echter: “Nee nee, zo werkt het spelletje niet”, hoewel ze wel meteen stopte. Het zou later afgemaakt worden. Zo zien we maar weer dat Syrah heel slim de dingen naar haar hand kan buigen op een lieve manier.

logopedie-logoHerhaling
Tijdens de derde therapiesessie moest Syrah verkleinwoordjes maken, zoals: klein, kleintje. Ook moest ze tegenstellingen bedenken en de overtreffende trap gebruiken zoals: goed, beter, best. Als laatste moest ze aan de hand van woorden een zin maken die het beste bij het plaatje paste.

Mijn man was die dag mee en het viel hem op dat Syrah veel wegkijkt en ze ondertussen heel gek doet. Weer dat theatrale dus. Gelukkig is de therapeute zeer ‘streng’ en houdt ze Syrah goed bij de les. De observaties daarna was ik niet bij aanwezig zodat Syrah zich beter kon concentreren en om heel eerlijk te zijn vond ik dat ook niet zo erg. Ondanks dat ik niets hoef te doen, vreet het toch wel energie om er met haar te zijn.

Bron foto: Vectoropenstock

Klik hier voor andere persoonlijke blogs van Leandrah >>>>

About Leandrah

c.aagenborg@chello.nl'
Mijn naam is Leandrah. Ik ben de trotse moeder van dochter Syrah (2007) en zoon Jonah (2011). Onze dochter heeft in 2014 in een revalidatie traject gezeten, omdat er een vermoeden was dat zij aan een val hersenletsel heeft overgehouden. Dit is een zeer intensief traject geweest. Het niet kunnen concentreren en het niet goed kunnen opslaan van informatie bleek na lang onderzoek niet het enige probleem te zijn, Syrah is moeilijk lerend en heeft een lager IQ dan gemiddeld. Dat zijn maar uitslagen, voor ons is ze een kindje dat zich bekommert om andere kinderen en ontzettend lief is. Niet snel daarna mocht ze naar speciaal basisonderwijs en sinds september 2019 zit ze op het praktijkonderwijs. Onze zoon Jonah ontwikkelt zich in een razend tempo en is ontzettend nieuwsgierig. Hij heeft een goed analytisch denkvermogen en weet binnen enkele seconden verbanden te leggen, ook in situaties waarin hij nog nooit eerder is geweest. Hij is zeer leergierig en neem alles in zich op als een spons, maar heeft echter wel moeite met sociale situaties. Hij kan zich gelukkig ook goed alleen vermaken en speelt graag urenlang met zijn bussen, trams en treinen. O en met de iPad, maar dat is geheim ;-).

Check Also

Educatieve spellen van SQULA: Taal, Rekenen of Spelling

Je hoort vaak dat kinderen in de vakantie weer deels vergeten wat ze op school …