Big Business: Facebook is een boek dat erg de interesse van onze dochters van 8 en 12 wekte. Een Facebook-account is helaas pas mogelijk als je 18 jaar bent of ouder. Maar het is een goedbewaard publiek geheim dat je met enige manipulatie ook jonger een account kunt aanmaken. Oeps, wat zeg ik nu …
Hoe dan ook, in 2012 was al de helft van de basisschoolleerlingen actief op social media. In dit kader is dit artikel over kinderen op internet ook interessant.
Facebook is volgens mij de laatste jaren wel een fenomeen en behoorlijk opgerukt in Nederland. Eerst hadden we Hyves, maar dat was echt Nederlands (en bestaat inmiddels niet meer). Facebook is veel internationaler. Facebook heeft meer dan 900 miljoen actieve gebruikers, die meer dan 700 miljard minuten per maand op de site doorbrengen.
Helaas voor mijn dametjes gaat dit boek niet over ‘leuk facebooken’, maar juist over de big business die Facebook in amper vijftien jaar tijd is geworden. Hun interesse werd (helaas) rap minder …
Het boek begint bij de voorloper van Facebook, ook ontwikkeld door Mark Zuckerberg. Facebook werd groter en groter, internationaler, liet advertenties toe en inmiddels werken er meer dan 3.500 mensen bij het bedrijf.
Het boek heeft qua omvang niet veel om het lijf. Het is dun en heeft veel plaatjes, maar is wel informatief. Het boek is vooral gericht op kinderen van de hoogste groep(en) van de basisschool en voor middelbare scholieren.
Het is namelijk op een toegankelijke en duidelijke manier geschreven, in full-color en voorzien van veel foto’s en illustratieve voorbeelden. Het is een leuk en informatief uitgangspunt voor een werkstuk op spreekbeurt over Facebook.
Ook erg leuk zijn de aanwijzingen aan het eind om zelf een Facebook-app te gaan ontwikkelen, aan de hand van een heuse SWOT-analyse.
Maar ook volwassenen, geïnteresseerd in economie en bedrijfskunde zullen het leuk vinden. Ik ben altijd wel geïntrigeerd door dit soort successtories en vond het leuk om dit boek door te nemen. Er zijn meer boeken over vergelijkbare bedrijven verschenen in de deze serie, bijvoorbeeld over Apple, Nintendo en Google.
Big business: Facebook – Adam Sutherland
Informatief boek, hardcover, 32 pagina’s, Uitgeverij Ars Scribendi
Bestel dit boek hier >>>>