De Gorgels en het geheim van de gletsjer [review]

TM Gorgels-geheim-gletsjer Omslag‘De Gorgels en het geheim van de gletsjer‘ door Jochem Myjer met illustraties van Rick de Haas en uitgeven door Leopold is het spannende vervolg op De Gorgels. Melle en zijn familie logeren bij een oude vriend van papa, die bioloog is in de Alpen. Midden in de nacht wordt Melles zusje Limoni in paniek wakker. Waar is haar rugzak? En nog belangrijker, waar is haar eigen Gorgel, Belia? Dat is het begin van een bloedstollend avontuur waarin het spoor leidt naar de gletsjer die langzaam begint te smelten nu het warmer wordt. Melle, Bobba en Limoni maken kennis met murmeltieren, roofvogels, Berggorgels en Kotsbalgers. Ze worden geholpen door Katja, die alles weet over de gevaren van de bergen…

Veel “BN-ers” schrijven boeken. Kinderboeken, kookboeken, romans, thrillers… Deze boeken zijn vaak populair doordat ze gekoppeld zijn aan een bekende naam. Gelukkig biedt Jochem Myjer meer dan alleen een bekende naam: hij schrijft echt grappige en spannende boeken die een hele nieuwe fantasiewereld koppelen aan herkenbare situaties.

De boeken over De Gorgels zijn heerlijk om voor te lezen. Wanneer de Gorgels praten, kun je er een heerlijk accent bij maken. Dat maakt het voor kinderen nog leuker. Maar de boeken zijn ook prima voor kinderen zelf te lezen. Aantrekkelijk in hoofdstukken verdeeld, losse zinnen dus geen hele lappen tekst achter elkaar, en vriendelijke illustraties maken het boek erg toegankelijk.

Wat ik zelf ook leuk vind, is de aandacht voor de natuur. En extra leuk is dat in dit boek ook “murmeltieren” voorkomen. Mijn favoriete dieren toen in ik Zwitserland woonde. Een smeltende gletsjer is natuurlijk een onderwerp wat ook voor kinderen leeft. Maar gelukkig is het, net zoals het eerste boek, vooral een heerlijk (voor)leesboek, vol humor. Ik hoop dat de fantasie van Jochem Myjer nog tot veel van dit soort boeken leidt!

‘De Gorgels en het geheim van de gletsjer‘ | Jochem Myer | Leopold |

Bekijk op bol.comVoor alle boeken etc van De Gorgels, klik hier >>>>