De gehoornden [recensie]

Het eiland Arandia wordt al eeuwen beschermd tegen het kwaad van de Gehoornde door een magische barrière. Wanneer de tweeling Vana en Fokko uitverkoren wordt tot een speciale opleiding in het kasteel van de koning, ontdekken ze dat de barrière ernstig verzwakt is en dat zij moeten helpen deze te beschermen. Maar dat valt niet mee, want niets is wat het lijkt aan het hof, zelfs hun opleiding niet. Vana laat zich verleiden door de lokroep van de macht, terwijl Fokko steeds meer in de ban raakt van Suvi’s vloek. Intussen valt de oorlogsvloot van de Gehoornde de verzwakte barrière aan. Om Arandia te beschermen moet de tweeling ingrijpende beslissingen nemen met vergaande gevolgen …

De Gehoorndenis een jeugdboek voor kinderen vanaf twaalf jaar. Het is een vrij dik boek van ruim vierhonderd pagina’s. Het boek is gedrukt op vrij zwaar papier en in redelijk klein lettertype. Op voorhand dus echt voor kinderen die van lezen houden en zich niet laten afschrikken door een boek dat wat omvangrijker is dan gemiddeld.

De omslag ziet en best spannend uit. Als je goed kijkt, zijn er veel details: een stormachtige nacht, zee, sterren, zeilschepen. En uit de zee komt een vrouw opstijgen met een opvallend rode jurk en hoorns … Het belooft een spannend boek te zijn, zoals Bianca Mastenbroek er meer geschreven heeft. Zij heeft een voorkeur voor historische romans of fantasy, De Gehoornden behoort tot de laatste categorie.

Mijn ervaring met de boeken van Bianca Mastenbroek is dat ze goed geschreven zijn, maar dat ik er wel even voor moet gaan zitten om er in te komen en ze echt te waarderen. Zo is ‘Duivelmaecker‘ er nooit helemaal in geslaagd mij echt te raken, en verliep mijn relatie met ‘Walvisvaarders‘ ook niet helemaal vlekkeloos. Dat ligt overigens helemaal aan mij. Mastenbroek schrijft echt goede verhalen en haar schrijfstijl is ook prima, maar op een of andere manier doet het het niet voor mij.

De Gehoornden bestaat uit twee delen, boek 1 Geheugenstrijd en boek 2 Gewetensstrijd. Op de site van Bianca Mastenbroek, waar je overigens ook een leesfragment kunt downloaden, lees ik dat het eerste deel ook in 2011 als los boek is gepubliceerd. Het tweede deel is behoorlijk langer dan het tweede, toch is het overzichtelijk door de vele hoofdstukken. Het boek begint als Vana en Fokko door hun ouders naar de stad Dalia worden gebracht. Ieder hoofdstuk eindigt met een fragment uit de legende over Suvi en Rhei, waarin bijvoorbeeld ook de oorsprong van de hoorns wordt verteld. Het is direct duidelijk wanneer je bij deze fragmenten bent: ze staan in een kader en zijn cursief afgedrukt.

Er gebeurt veel in de beide delen, het verhaal is spannend en boeiend. Eerlijk gezegd zou ik het, onder andere gezien de complexiteit, eerder aan veertienjarigen dan twaalfjarigen adviseren. Het boek is leuk voor zowel jongens als meisjes die van spanning, avontuur en fantasy houden.
Op de site van de uitgever staat een inkijkexemplaar, waar je bijvoorbeeld ook de mooie plattegrond aan het begin van het boek kunt zien.

De Gehoornden – Bianca Mastenbroek
Jeugdboek, fantasy, gebonden, 421 pagina’s, Uitgeverij De Vier Windstreken