Slaap zacht, de weg naar een goede nachtrust voor kinderen én hun ouders [recensie]

‘Ik ben nog niet moe!’ Klinkt dit je bekend in de oren? Je bent niet alleen. Uit onderzoek blijkt dat 43 procent van de ouders het afgelopen half jaar regelmatig uit zijn slaap werd gehouden door zijn kroost. Er bestaat helaas geen wondermiddel om je kind elke nacht te laten slapen als een roos. Maar met een goed slaapritueel en een positieve aanpak van het slaapgedrag van je kind kom je al een heel eind.

Ontwikkelingspsychologe Inge Glazemakers helpt je stap voor stap op weg. Je ontdekt welk slaaptype bij jouw kind hoort en welke technieken en tips in jouw gezin het meeste effect zullen hebben. En bovenal: ze toont hoe je samen met je kind op een leuke manier kunt werken aan een betere nachtrust. Een praktisch antwoord op veelgestelde vragen als: – Hoeveel slaap heeft je kind eigenlijk nodig? – Wat als je kind echt niet naar bed wil? – Of wat als je kind altijd met het verkeerde been uit bed stapt? – Hoe verjaag je angsten en nachtmerries? – En hoe pak je bedplassen aan?

Soms zie je een boek waarvan de titel en cover je meteen pakt. Het boek dat ik ditmaal mocht recenseren gaat over slapen. “Slaap zacht, de weg naar een goede nachtrust voor kinderen én hun ouders” heet het en vooral die laatste toevoeging zal velen onder ons aanspreken. De feiten liegen er niet om. Volgens onderzoek uit 2005 stelt tot 62% van de ouders dat hun kind in de afgelopen 6 maanden met één slaapgerelateerd probleem kampte.

Ontwikkelingspsychologe Inge Glazemakers reikt middelen aan om je problemen als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen. Dat doet ze door tien slaaptypes te onderscheiden. Er is een checklist en door deze in te vullen kom je erachter welk type jouw kind is. Voorafgaand aan de hoofdstukken over de types zijn er nog wat algemenere tips, zoals het bijhouden van een slaapdagboek. Vervolgens blader je door naar het juiste hoofdstuk en daar staan verklaringen voor het gedrag en tips om het op te lossen.

Elk hoofdstuk is helder ingedeeld. Er is een mooie balans tot een diepgaande uitleg over het hoe en waarom en de praktische tips. Ik was in eerste instantie enigszins sceptisch omdat sommige psychologische boeken teveel verzanden in abstracte kennis. Dit boek biedt echter een groot aantal handvatten om slaapproblemen bij kinderen aan te pakken. Er worden verschillende scenario’s geschetst waarbij een passende aanpak wordt genoemd. Is je kind een treuzelwonder? Maak een slaapspelbord (een soort ganzenbord) met op elk vakje een deel van jullie slaapritueel.

Hoewel mijn kind nog niet in deze fase zit, ga ik het boek zeker weer uit de kast pakken als het moment komt dat er structurele slaapproblemen ontstaan. Het lijkt me wel wat lastig omdat een kind niet altijd in een hokje te plaatsen is. Een kind is niet alleen een “treuzelwonder”, “knuffelbeer” of “filosoof”, maar kan ook een combinatie zijn van verschillende types. Het lijkt me daarom raadzaam dit boek te raadplegen zonder teveel in hokjes te denken. Als je dat in je achterhoofd houdt lijkt het mij dat veel ouders hier baat bij kunnen hebben.

Slaap zacht, de weg naar een goede nachtrust voor kinderen én hun ouders – Inge Glazemakers
Paperback, 232 pagina’s, uitgeverij Lannoo