Hoe The Secret mijn leven heeft veranderd [boekrecensie]

In 2006 verscheen ‘The Secret‘ van Rhonda Byrne. Miljoenen mensen over de hele wereld lazen het boek of bekeken de film. In de afgelopen 10 jaar ontving Rhonda Byrne talloze verhalen van mensen die vertelden hoe de toepassing van ‘The Secret’ hun leven ten goede had gekeerd. De meest indrukwekkende verhalen over de toepassing van de Law of Attraction zijn nu samengebracht in ‘Hoe The Secret mijn leven heeft veranderd’. Ze laten keer op keer zien dat als je de lessen uit ‘The Secret’ toepast – of het nu om financiën, gezondheid, vriendschappen, liefde, familie of carrière gaat – iedereen het leven van zijn dromen kan leiden.

Let op: deze boekrecensie bevat spoilers!
Je zou het boek ‘Hoe The Secret mijn leven heeft veranderd’ zien als het vervolg op haar boek ‘The Secret’ dat uitkwam in 2006. Het is inmiddels 10 jaar geleden dat het uitkwam en in die 10 jaar tijd zijn er vele mensen die de ‘Law of Attraction’ hebben toegepast en daarmee grote stappen verder zijn gekomen in hun leven. In dit boek zijn daarvan heel veel mooie, verhalen te lezen die prachtig weergeven wat de The Secret voor je kan bewerkstelligen. De eerste twee verhalen zijn speciaal voor de Nederlandse editie geschreven door Faja Lourens en Catherine Keyl.

Faja is opgevoed volgens de denkwijzen van The Secret, haar moeder leerde haar al op jonge leeftijd dat je alles in je leven kunt bereiken als je gelooft in jezelf, en je wensen concreet maakt door ze op te schrijven of hardop uit te spreken*. Deze denkwijze heeft er voor gezorgd dat ze in het leven staat waar ze nu is en dat ze heeft bereikt waar ze van droomde.

Van Catherine moet je geen wonderverhalen verwachten, maar er is wel iets in haar leven veranderd na het lezen van The Secret en het begon allemaal door een parkeerplaats. Ook heeft het boek haar geleerd dat ze dankbaar mag zijn, dat ze gezond is, dat ze een mooi leven heeft, dat ze geweldige vrienden heeft en een fijne familie.

Er zijn twee soorten mensen.
Degenen die zeggen:
‘Ik geloof het pas als ik het zie.’
En degenen die zeggen:
‘Om het te zien moet ik het geloven. ‘

Fajah en Catherine zijn niet de enigen die de wet van aantrekkingskracht gebruiken, met hen nog miljoenen anderen, en in dit boek is een groot aantal verhalen te vinden van mensen die dit toepasten en daardoor hun leven veranderden.

Tienduizenden mensen van over de hele wereld deelden hun verhaal met Rhonda en haar team en vertelden hen op welke manier ze de principes van The Secret hebben gebruikt en daarmee aan anderen laten zien dat niets onmogelijk is.

Een aantal van deze uitzonderlijk bijzondere verhalen staan in dit boek en laten zien dat het niet uitmaakt wie je bent of waar je vandaan komt, maar dat je met behulp van The Secret in staat bent te creëren wat je maar wilt.

‘Geluk ontstaat door je volle aandacht te geven aan gedachten die je gelukkig maken en gedachten die dat niet doen te negeren.’

Het boek is verdeeld in hoofdstukken en in elk hoofdstuk een aantal prachtige verhalen, dagelijkse lessen en aan het eind van elk hoofdstuk een aantal ‘sleutels tot succes’. De volgende onderwerpen vindt je terug in dit boek:

• Het creatieve proces;
  • Geluk;
  • Overvloed ontvangen;
  • Relaties veranderen;
  • Gezondheid;
  • Carrière;

Je hoeft voor dit boek het eerste niet te hebben gelezen, maar als je het wel hebt gelezen zal je heel veel herkennen. De woorden van Rhonda, die als rode draad door dit boek lopen, kun je dan gebruiken als geheugensteuntje. Vooral de dagelijkse lessen zijn interessant om te lezen.

Voor deze recensie wilde ik uitzoeken hoeveel boeken er precies gemaakt zijn door Rhonda Byrne sinds het verschijnen van het boek ‘The Secret’ en ik sta verbaasd van de hoeveelheid boeken zij heeft geschreven en in hoeveel landen het wordt uitgegeven. Blijkbaar ben ik niet de enige die gecharmeerd is van haar boeken. Daarnaast is er natuurlijk ook nog de DVD die ook heel veel verkocht is. Ik heb een aantal van haar boeken in mijn boekenkast staan en ik was dan ook heel erg blij dat ik dit exemplaar in handen kreeg. Hij stond hoog op mijn verlanglijst, maar ik was er nog niet aan toegekomen om het aan te schaffen. Wellicht ben ik daardoor ook wat bevooroordeeld.

Zoals al haar boeken is ook dit boek weer werkelijk prachtig geïllustreerd en vormgegeven. Soms zou ik graag een computer willen zijn en alle informatie die ik wil onthouden kon opslaan en weer opdiepen op het moment dat ik het nodig heb. Helaas werkt dat zo niet en dus moet ik werken met geheugensteuntjes. In het geval van dit boek heb ik op alle pagina’s die ik nog eens opnieuw wil lezen stickertjes geplakt en ik kan zeggen: het zijn er echt heel erg veel.

De verhalen die op mij indruk maakten waren die van Heidi uit Chico, Californië, VS, die van Lauren uit Laguna Beach Californië, VS en die van  Emily uit Londen, Engeland.

Na veertig jaar ellende wijzigde het leven van Heidi totaal. Ze veranderde van een zwaar depressieve, alleenstaande, werkloze, drinkende moeder in de eigenaar van een uitgeverij. Onderweg naar dat punt schreef ze een boek, maar besloot ze dat schrijver zijn niet was wat haar gelukkig maakte.

Lauren bleek het syndroom van Marfan te hebben, een genetische aandoening waarvoor geen genezing is en die vaak resulteert in overlijden door een aneurysma in de aorta*. Ze was er kapot van en de toekomst was niet rooskleurig. In de jaren die volgden bezocht ze tweemaal per jaar de cardioloog en leefde voortdurend met angst. Totdat ze in The Secret het verhaal van een man las die na een vliegtuigongeluk zichzelf had genezen. Ze besloot toen haar hart te genezen. Ze visualiseerde dat haar hart genezen was en toen ze een aantal maanden later bij de cardioloog kwam was die stomverbaasd, ze had een perfect gezond hart.

Het verhaal van Emily was helemaal wonderbaarlijk. Bij de 20-weken-echo kreeg ze slecht nieuws, haar baby had een knobbel op haar hoofd, een met vocht gevulde blaas. Ze zou zwaar gehandicapt kunnen raken als daardoor druk op hersentjes ontstond. De arts gaf haar de mogelijkheid abortus te laten plegen, maar Emily koos voor haar baby. Ze huilde een poos en besloot toen om alles uit The Secret had geleerd in de praktijk te brengen om te zorgen dat haar baby gezond geboren zou worden. Ze koos ervoor de zwangerschap niet af te breken en visualiseerde de rest van haar zwangerschap dat haar kindje gezond ter wereld zou komen. Bij elk bezoek dat ze aan de arts bracht bevestigde hij dat ze een perfect gezond kindje zou krijgen en toen haar kindje eenmaal, kerngezond was geboren, waren de artsen allemaal verbaasd dat haar hersentjes niet beschadigd waren geraakt.

‘Ik heb haar gezondheid en mijn kracht aan The Secret te danken. Als ik naar haar kijk, kan ik nog maar moeilijk geloven dat ze zo perfect is. Wonderen gebeuren echt!’

Ikzelf wil de wet van de aantrekkingskracht ook gaan toepassen in mijn leven. Eerst was het de bedoeling deze recensie wat uit te stellen zodat ik daadwerkelijk kan vermelden of het gelukt is of niet, maar mijn wensen gaan iets verder dan wat te bereiken is in een paar weken dus mocht het gelukt zijn zal ik dat onderaan mijn post vermelden in de toekomst.

*Overgenomen uit het boek.

Hoe The Secret mijn leven heeft veranderd – Rhonda Byrne
Paperback, 237 pagina’s, uitgeverij Kosmos