Commotie in het Museum [spel-recensie]

Onze eerste #TrotseMoedersChallenge is een feit: we hebben ons eerste ‘vrijdagavondje-spelletjesavondje’ achter de rug en tijdens deze avond hebben we het spel Commotie in het Museum uitgeprobeerd.

Commotie in het Museum – algemene informatie
Commotie in het museum is een kwartetspel met hindernissen voor jong en oud met als doel zo veel mogelijk schilderijen van een bepaalde stroming te verzamelen. Maar pas op: commotiekaarten zoals De Erfgenaam, De Vervalser en De Museumdirecteur kunnen voor- of tegenspoed brengen. Het kwartet vormt een mooi overzicht van beroemde schilderijen én van minder bekende kunstenaars uit verschillende kunststromingen. In bijgevoegd boekje staat uitgebreide informatie over de kunstwerken en hun makers.

Ervaring
Ik heb het spel Commotie in het Museum met mijn 12-jarige tweeling gespeeld. Het boekje bij de kaarten bevatte gelukkig hele duidelijke instructies zodat we vrijwel meteen konden beginnen. Verder staat in het boekje korte informatie over alle schilderijen die op de kaarten zijn afgedrukt.

Commotie in het Museum is een bijzonder kwartetspel. Er zijn steeds 8 kaarten in een bepaald thema, en die hebben een duidelijke kleur rand. Voor een kwartet heb je 4 kaarten nodig, maar het is dus geen probleem wanneer jij eenzelfde kwartet spaart als een ander omdat er voldoende kaarten zijn voor 2 volledige kwartetten per thema. Dat maakt ook dat je prima met 3 personen kunt spelen.

Je vraagt geen kaarten aan elkaar, maar draait om de beurt een kaart om van ‘de pot’. Wanneer je die kaart kunt gebruiken, leg je er je hand op. Eventueel onderliggende kaarten krijg je ook, maar wanneer je het maximum van 8 kaarten bereikt hebt, moet je er 3 terugleggen. Zo wordt voorkomen dat één iemand vrijwel alle thema’s kan sparen, goed bedacht!

De extra kaarten, commotiekaarten, mag je op bepaalde momenten in het spel pakken en direct spelen. Wij deden die ook ná ieder behaald kwartet. Commotiekaarten maken het spel nog leuker, bijvoorbeeld doordat je van je medespelers alle kaarten van één bepaalde schilder mag vragen en zo vanuit diverse thema’s kaarten kunt krijgen. Of doordat je juist kaarten moet ruilen.

Het spel speelt erg vlot weg en is echt heel leuk om meerdere malen te spelen. In eerste instantie waren de kinderen vooral bezig met het spel zelf, maar gaandeweg kregen ze ook meer aandacht voor de schilderijen. Ik kan me voorstellen dat de volgende stap is dat ze gaan proberen hun lievelingsschilderij / lievelingsschilder te gaan bemachtigen. Maar voorlopig is het vooral een heel erg gezellig spel, prima geschikt voor de #TrotseMoedersChallenge!

Commotie in het Museum bestel je hier >>>>

Ook meedoen met de #TrotseMoedersChallenge? Zie:

Nieuw! #TrotseMoedersChallenge #tijdvoorons