De vier kaboutertjes in de winter [recensie]

En alweer mag ik een boek recenseren van het schrijversduo Marianne Busser & Ron Schröder. Ditmaal het heerlijke winterse boek “De vier kaboutertjes in de winter”. Het past natuurlijk heel goed in de decembermaand en er is niets fijners dan met je kindje lekker onder een dekentje op de bank dit boek te lezen over schaatsen, sleeën en sneeuwpoppen maken. En het moet gezegd worden: Moontje, Maartje, Joep en Johannes veroveren snel een plekje in je hart.

In dit boek geen doorlopend verhaal maar allemaal korte thematische verhalen in dichtvorm. Heel prettig als je een keer wilt voorlezen maar wat minder tijd hebt (al trappen de meeste kinderen daar natuurlijk niet in en willen ze toch het hele boekje voorgelezen hebben). De verhaaltjes zijn erg aandoenlijk en passen daardoor goed bij de intens schattige kaboutertjes. De verhaaltjes zijn enorm vertederend. Helpen in het bos, per ongeluk een lieve sneeuwpop laten smelten en mooie verhalen over de natuur, voor zowel ouder als kind zijn dit mooie en tijdloze verhalen.

De illustraties van Hanneke de Jager passen perfect bij deze verhalen omdat ze niet verwijzen naar een specifieke tijd of plaats.

In de illustraties zijn een soort materialen verwerkt, het lijken collages, maar het zijn allemaal gedrukte illustraties.

Dat geeft het werk een extra dimensie. En hoewel ik door de cover met de vier kaboutertjes niet meteen gegrepen werd vind ik vooral de landschapjes en natuur in het werk adembenemend mooi. Sommige takken doen me denken aan Jugendstil kunstwerken. Dus behalve het schattige tijdloze verhaal zijn ook zeker de illustraties zeer de moeite waard. Van mij krijgt dit boek de maximale score van 5 sterren.

De vier kaboutertjes in de winter – Marianne Busser en Ron Schröder
Geïllustreerd door Hanneke de Jager
Hardcover, 32 pagina’s, Uitgeverij Moon