Door het licht – Erik Jan Harmens [recensie]

In Door het licht spreekt een man tot zijn geliefde, zijn vrienden en zijn vader, tot overleden dichters en de lezer, over hoe hij ooit leefde in het donker en nu moet wennen aan leven in het licht. In dat licht komen prikkels en gevoelens vol binnen. Alles lijkt weldadig, toch is er ook een blijvend verlangen naar verdoving. Liedjes brengen verlossing, maar tergen ‘m ook. Door het licht is een verslag over het halveren van een dubbelleven. Een liefdevolle zoektocht naar verbinding, naar wat echt is en wat niet.

Wanneer ik een boek gelezen heb waarin de mooiste woorden de prachtigste zinnen maakten weet ik nooit zo goed hoe ik een recensie moet schrijven. Dan heb ik het idee dat geen van mijn gedachten over dit boek goed uit de verf komen. Door het licht is zo’n boek waarbij ik het liefst schrijf: subliem’ en het daarbij laat, maar dat zou te makkelijk zijn.

‘Is het een roman of is het een autobiografisch boek?’ Het was de eerste vraag die ik mezelf stelde en blijkbaar niet voor niets. Ook de auteur vraagt zich af wat voor label je Door het licht moet geven wanneer je het in de boekhandel aanvraagt. Na het lezen ervan heb ik besloten dat ik het zeker geen roman vind. Voor mij is het een autobiografisch boek, hoewel ik daar ook enigszins aan twijfel aangezien de auteur zelf aangeeft dat niet alles klopt in dit boek, dat sommige onderwerpen aangedikt en verzonnen zijn.
‘Zou het dan een autobiografische roman kunnen zijn?’ Nee, dat is het ook niet.

Door het licht is verrassend genoeg een boek dat zich niet laat plaatsen in vast kader en dat maakt het juist zo fijn om te lezen.

Het eerste hoofdstuk had ik geen idee wat ik ervan moest denken, begreep niet zo goed wat de auteur nu eigenlijk allemaal wilde en bedoelde, maar bij het vierde hoofdstuk wou ik dat de avond eindeloos lang zou duren en ik het meteen ook uit kon lezen.

In de dagen die volgden werd ik heen en weer geslingerd tussen verrukking over de teksten en afkeer van de woorden die Erik Jan gebruikte, hoewel dat laatste meer over mezelf zegt.

Hij had het zo vaak over zijn meesterwerk Hallo Muur (dat hij de proloog, van een hele serie, noemt) dat ik het uit de bibliotheek heb gehaald. Dit boek is daarop een mooi vervolg.

Sterker nog: ik vind dit boek nog beter dan Hallo Muur

Het valt me echter wel op dat het in Door het licht wel heel erg veel over seks gaat en soms lijkt het wel dat het geschreven is onder het mom: ‘Seks verkoopt’. Ik vind Erik Jan juist zo goed wanneer hij op het een andere manier dichtbij zichzelf zoekt. Op de momenten dat hij diep naar binnen kijkt en wat hij daar ziet vervolgens beetje bij beetje aan mij, de lezer, laat zien. Dat roept veel herkenbaarheid bij me op en geeft me het gevoel dat ik niet de enige ben die bepaalde emoties, gedachten en irritaties heeft.

Op sommige momenten was het alsof dit boek een spiegel is waarin ik kon en mocht kijken. Door het licht is een subliem geschreven boek dat niet te vangen is in een bepaald hokje.

Eric Jan kleurt op een unieke manier buiten de lijntjes met een verf dat licht op een unieke manier absorbeert.

Ik kan bijna niet wachten op het volgende boek.