Odes – lofprijzingen van David Van Reybrouck uit De Correspondent gebundeld [review]

Odes is een heel ander soort boek dan meestal gelezen / besproken wordt op deze website. Maar toen ik de eerste zinnen van een van de Odes las, vond ik het taalgebruik alleen al zo prachtig, dat ik erg benieuwd werd naar deze bundel. En omdat ik na het lezen van enkele lofprijzingen, nog enthousiaster ben, wil ik ook dit boek graag onder de aandacht brengen.

Omschrijving
Geen enkele Nederlandstalige schrijver beheerst de kunst van de lofprijzing zo goed als David van Reybrouck. Sinds begin 2015 bezingt hij op De Correspondent regelmatig iets, iemand of ergens: de ex, de lente, Leonard Cohen, de poetsvrouw, de mislukking en natuurlijk de liefde. In zijn fijnzinnige odes geeft hij zich helemaal bloot. Van Reybroucks teksten werden veelvuldig gedeeld en verschaften duizenden lezers momenten van verstilling, verwondering en schoonheid. In Odes komen deze loftuitingen voor het eerst allemaal samen. Het resultaat is een prachtige bundel vol delicate juweeltjes waarop al bijzonder lang werd gewacht.

Mening
Een ode, een lofuiting. Ik had kunnen weten dat dit boek me aanspreekt. Een boek vol beschouwingen met een positieve insteek. David van Reybrouck zegt er in zijn dankwoord het volgende over: “Odes schrijven, ik kan het iedereen aanbevelen: je wordt er opmerkzamer, enthousiaster, gretiger en dankbaarder van.“. Ik zou daaraan willen toevoegen: “Odes lezen, ik kan het iedereen aanraden.

Het boek Odes is een bundel met odes over de meest uiteenlopende onderwerpen. Een boek wat niet van het begin tot het eind gelezen hoeft te worden, maar wat steeds opnieuw opgepakt kan worden om weer even te genieten. Genieten van de open manier van kijken van de auteur, van de persoonlijke manier van schrijven, van het prachtige taalgebruik, van de herkenning of juist van de verwondering.

Het boek is erg mooi vormgegeven. Stijlvolle omslag, passende illustraties op ‘bierviltjes’ (en in het boek ontbreekt ook de Ode op de bierviltjes niet, en in het hoofdstuk erna speelt een bierviltje weer een rol). Sommige odes hebben extra illustraties, zoals die van het schilderij door Sam Dillemans van Mariss Jansons wat bezongen wordt in Ode aan een slagveld van verf en wat ik zeker met andere ogen ga bekijken de volgende keer dat ik in het Concertgebouw ben.

Er zijn veel dingen die ik anders ga bekijken. Omdat David van Reybrouck zijn eigen kijk op dingen brengt, zonder een mening op te dringen. Dat geeft ruimte om zelf weer eens met een frisse blik te kijken naar het leven. Of naar de dood. Naar details en naar grote gebeurtenissen.

Odes krijgt van mij de maximale score van 5 sterren en ik hoop dat veel mensen dit boek zullen kopen, cadeau zullen krijgen of zullen geven en er net zo van zullen genieten als ik doe.

Odes – David van Reybrouck
Hardcover, pagina’s, uitgeverij De Bezige Bij