Hier ben ik! Baby’s eerste jaar [recensie]

Tegenwoordig bestaan er tientallen invulboeken voor tijdens en na je zwangerschap. Een boek waarin je alles kwijt kunt over het eerste levensjaar van je baby is Hier ben ik! Baby’s eerste jaar uit de serie dushi! van uitgeverij ImageBooks. Andere boeken in deze serie zijn onder meer Mijn 9 maanden boek en Mijn crèche- en oppasboek, die zich kenmerken door de vele vrolijke, gekleurde tekeningetjes.

Hier ben ik! Baby’s eerste jaar is een ontzettend vrolijk boek waarbij je als jonge moeder én vader zelf hard aan de slag moet, en er ook ruimte is om als opa’s en oma’s wat in te vullen. Vanuit het perspectief van je baby kun je allerlei leuke vragen invullen, zoals ‘Mam, wanneer wist je dat je zwanger was van mij?’ en ‘Ben ik een ondernemend type?’. Het boek begint met een gedeelte over de bevalling, daarna volgen de eerste vier weken van je kleine spruit, en vervolgens beantwoord je elke maand originele vragen.

Daarnaast vind je tal van ‘extraatjes’ in het boek, zoals vlaggetjes die je uit kunt knippen voor wanneer je kleintje een jaar wordt, kaartjes die je aan je kraamcadeaus kunt hangen (zodat je later nog weet wat je van wie kreeg) en deurhangers met daarop ‘Sst, ik slaap’ en ‘Sst, papa en mama slapen’. Bovendien is er veel ruimte om foto’s en andere dingen in te plakken, en zitten er ook genoeg insteekhoesjes in het boek om extra dingen in te bewaren. Dit is wellicht het enige wat minder praktisch is aan het boek, nu foto’s afdrukken steeds minder gangbaar is.

Hier ben ik! Baby’s eerste jaar is een ontzettend vrolijk vormgegeven invulboek, dat een goed beeld geeft van het eerste levensjaar van je baby. Zeker na de eerste maand hoef je steeds niet heel veel in te vullen, en op die manier blijft het leuk. Het is later niet alleen leuk om terug te lezen hoe je baby het deed qua slapen, eten, groeien en andere dingen die zo belangrijk zijn in het leven van een baby, maar ook dingen als het favoriete speelgoed van je baby komen terug. Niet alleen in geschreven tekst, maar ook in foto’s en kaartjes. Als je het boek helemaal invult, dan hebben jij en je kind later een prachtige herinnering aan het eerste jaar!

Hier ben ik! Baby’s eerste jaar (uit de serie dushi!)
Hardcover, 86 pagina’s, uitgeverij ImageBooks