De sekte [recensie]

Op een klein eiland aan de Zweedse kust heeft zich een New Age-beweging gesetteld. Hun charismatische leider, Franz Oswald, ontwikkelde de doctrine ViaTerra, die een onweerstaanbare aantrekkingskracht heeft op beroemdheden en vooraanstaande politici. Sofia Bauman, net afgestudeerd aan de universiteit, raakt gefascineerd door de leer van ViaTerra. Ze is gecharmeerd van Oswald en accepteert de baan die hij haar aanbiedt.

Wanneer de idyllische zomer ten einde loopt en een ondoordringbare mist het eiland opslokt, vraagt Sofia zich af of ViaTerra wel zo’n nobele beweging is als ze aanvankelijk dacht. Er lijkt echter geen weg terug naar haar oude leven. Want niemand kon ViaTerra ooit verlaten.

Sektes hebben me altijd geïntrigeerd, of eigenlijk vooral de manier waarop mensen ongemerkt een bepaalde richting op gestuurd worden, zoals ook bij vrouwen in een minder gezonde relatie vaak gebeurd is. Het steeds-een-stapje-verder, het goedpraten van het gevoel dat er iets mis is en dan op een punt komen waarvan je nooit had gedacht er ooit te komen en het ook de accepteren.

Dat is wat met Sofia en het boek De sekte ook gebeurt: ze is geïnteresseerd in de gedachte achter ViaTerra en gecharmeerd door de leider. De haar aangeboden baan om de bibliotheek in de richten is fantastisch en het eiland waar het landgoed van leider Franz het middelpunt vormt van ViaTerra, bevalt haar goed. Zo belandt Sofia in de steeds meer afgezonderde leefomgeving van de volgers van Franz.

Ze heeft het er naar haar zin en registreert wel dingen die niet helemaal kloppen, maar die zijn eenvoudig te verklaren en daardoor te accepteren. Ze mag de cursussen gratis volgen en het is duidelijk dat Franz haar bijzonder vindt, wat Sofia weer erg spannend vindt. Tot zover is het allemaal ‘normaal’, maar doordat het boek begint met het eerste stukje van een ontsnapping die mis dreigt te lopen en doordat je weet dat het boek De sekte, gebaseerd is op ervaringen die Mariette Lindstein in de Scientology Church heeft opgedaan, is het boek vanaf de eerste pagina beklemmend.

Tussen de hoofdstukken in, worden in cursief gedrukte teksten de jeugdervaringen van Franz Oswald verteld. En dat schetst een verontrustend beeld van iemand die mensen als een medium ziet voor zijn eigen belang, of dit nu zijn specifieke seksuele voorkeur is of het verkrijgen van materiële zaken.

Het karakter van Franz wordt in het boek ook steeds duidelijker. Maar de volgelingen blijven hem geloven. Blijven denken dat hij in zijn eentje hard werkt en dat alle anderen nietsnutten zijn. Blijven geloven dat straffen geoorloofd zijn en verdiend.

Sofia heeft in het boek een uitzonderingspositie omdat Franz bepaalde plannen heeft met haar. Ze heeft ook meer privileges omdat ze op een gegeven moment zijn secretaresse wordt en wanneer ze na schokkende ervaringen besluit dat ze weg wil (en weet dat dat niet zomaar kan) gaat ze op zoek naar meer informatie over Franz. Of het haar lukt om te ontsnappen, vertel ik niet, daarvoor moet je het boek echt lezen.

Sowieso is het een prachtig boek. Zo beklemmend geschreven, zo goed verwoord hoe je in zo’n omgeving ‘gezogen’ kunt worden. Zeer intrigerend en beangstigend. Begin volgend jaar komt er nog een boek uit van Mariette Lindstein. Ik kijk er naar uit!

De sekte – Mariette Lindstein
Paperback, 400 pagina’s, uitgeverij AW Bruna