Jorrik de Ork [recensie]

Jorrik is half ork, half mens. Daar wordt hij soms mee gepest, vooral door de zoon van de ridder. Als dit uit de hand loopt, moet Jorrik vluchten. Zijn moeder brengt hem naar een magisch dorp, waar nog veel meer bijzondere kinderen wonen. Hier is Jorrik veilig. Maar het dorp ligt op de grens met het Wisselwoud. Daar leven elfen en dwergen, trollen en… orken! En die orken moeten helemaal niets van de mensen hebben…

Jorrik de Ork ziet er verzorgd en aantrekkelijk uit. Kijk nou toch naar dat schattige leeslintje, al is er eigenlijk weinig schattigs aan een ork te bekennen.

Ik dacht aanvankelijk dat het nog net leuk zou zijn voor mijn elfjarige, maar dat bleek bij nadere beschouwing toch niet zo te zijn. Jorrik de Ork is een AVI 6-boek, voor kinderen halverwege groep 5. Ik snap best dat dat voor een kind dat naar groep 8 gaat een beetje te ver gaat. Even omschakelen dus …

Het boek is dus bestemd om zelf te lezen, maar volgens mij is het ook heel goed samen te lezen of zelfs voor te lezen. Jorrik de Ork is echt een boek voor een jongere lezer gezien de korte zinnen en de duidelijke woorden. Bladzijden met tekst worden goed afgewisseld met leuke kleurrijke illustraties, waardoor het boek ook blijft uitnodigen tot lezen. Ik ben zelf vooral gecharmeerd van de landschappen en de andere illustraties met de helder groene en rode kleuren. Deze heb je vooral in het begin van het boek, landschappen waar Jorrik de Ork en zijn zusje Lena spelen en fruit plukken.

Jorrik de Ork begint met een uitleg wat orken zijn en dat ze eigenlijk best wel eng zijn. Een aantal lezertjes die niet van eng en spannend houden, haken daar misschien al af. Maar dat zou zonde zijn, je hebt hier een mooi en lief verhaal in handen dat echt een aanwinst is in het boekenschap voor jongere kinderen. Het is een verhaal dat ergens over gaat en dat daarmee jonge lezers serieus neemt.

De uitgever heeft een leesfragment beschikbaar op de website. Ik kende Thijs Goverde en zijn boeken niet. Als je even doorklikt naar zijn site, zie je dat hij nog veel meer ongetwijfeld leuke kinderboeken heeft geschreven.

Jorrik de Ork – Thijs Goverde
Kinderboek, hardcover, 144 pagina’s, Uitgeverij Ploegsma
Bestel ‘Jorrik de Ork’ hier >>>>