Post Mortem [recensie]

Op een vroege ochtend wordt een vrouw zwaargewond en mishandeld aangetroffen in haar appartement in Norrköping. Ambulancebroeder Philip Engström probeert haar leven te redden, maar het gaat mis. Kort daarna wordt een tweede slachtoffer op eenzelfde wijze aangetroffen en Philip begint te vermoeden dat de moorden te maken hebben met een geheim uit zijn verleden. Officier van justitie Jana Berzelius leidt het onderzoek en zij ziet al snel een patroon dat duidt op een seriemoordenaar. Ze is vastbesloten de dader te berechten. Maar Jana heeft zo haar eigen problemen: Danilo, de man die ze liever zou vergeten, is ontsnapt en dwingt haar, opnieuw, haar grenzen – en de wet – te overtreden.

Post Mortem is alweer het derde boek van Emelie Schepp met Jana Berzelius in de rol van Officier van Justitie die een verleden heeft wat ook een grote rol speelt in de thrillers van deze Zweedse auteur. Toch gaat dit boek minder over Jana en haar verleden dan de andere boeken. Het oplossen van een aantal gruwelijke moorden staat centraal in deze prima thriller.

[Waarschuwing: ik probeer niet te veel te verklappen, maar deze recensie bevat wel een paar spoilers….]

Verminkte slachtoffers, bij de een de handen eraf, bij een ander de tong afgesneden, bij weer een ander weer een andere verminking… En allemaal leiden ze tot de dood van de slachtoffers. De enige overeenkomst lijkt te zijn dat ze in eenzelfde ziekenhuis gewerkt hebben.

Ondertussen volgen we Jana, die gechanteerd wordt door Danilo en daardoor nog meer een dubbelleven moet leiden dan ze al deed. Het is niet nodig om de eerdere boeken van Emilie Schepp te lezen voor je aan Post Mortem begint, maar het maakt het boek wel interessanter omdat je de chantage beter begrijpt en ook de achtergrond van het contact met de vader van Jana beter kunt plaatsen.

Voor de recensies van de eerdere boeken van Emilie Schepp, kun je op de volgende dikgedrukte titels klikken: Memento en Narcotica.

Gelukkig wordt er niet meer gerefereerd aan het verleden dan strikt noodzakelijk en is het een zeer spannend verhaal waarbij ambulancebroeder Philip een steeds duidelijkere rol krijgt. Het boek is geschreven in korte of iets langere stukken die steeds over een ander persoon verhalen. Iemand uit het politieteam, Jana, Philip… Steeds wordt er -chronologisch- een stukje meer verteld, zowel over werksituaties als over het privéleven van de personen.

Tussendoor, cursief gedrukt, lezen we herinneringen van iemand waarvan later blijkt dat deze persoon ook iets met de moorden te maken heeft…

Kortom: een goed uitgewerkte thriller, met bijzondere personages, een goed plot en meerdere lagen. Persoonlijk vind ik Post Mortem tot nu toe het beste van de drie boeken die Emelie Schepp geschreven heeft, en aangezien er een duidelijk stukje open einde was, hoop ik op nog veel meer delen!

Post Mortem – Emelie Schepp
Derde thriller met Jana Berzelius
Paperback, 348 pagina’s, uitgeverij De Fontein