Follow [recensie]

Follow gaat over het leven van Mila. Dat is ingewikkeld, maar ook herkenbaar. Mila is op zoek naar liefde en warmte. Dat doet ze vooral via internet, omdat ze vanwege het werk van haar man in Zuid-Frankrijk woont. Ze krijgt contact met een oude liefde in Nederland en de digitale vonken spatten er van af. En dan ontmoet ze in real life een wel erg leuke man …

Follow
is een prima feel good roman van Nederlandse bodem, die zich kan meten met bijvoorbeeld de boeken van Chantal van Gastel en Gilian King. Hoofdpersoon van Follow is Mila, voorheen een advocaat met een eigen succesvol advocatenkantoor, nu vooral toegewijde echtgenote van Lucien die samen met hun gezin een nieuw leven proberen op te bouwen in Frankrijk.

En daar gaat het, uiteraard, mis …

Want hij is vooral druk met zijn werk, voor zijn werk is het gezin naar Frankrijk verhuisd. De kinderen Laurie en Lucas zijn (bijna) puber en druk met hun eigen dingen, zoals school. En Mila heeft niet echt iets waar zij haar tijd aan kan besteden. Die bed & breakfast die ze van plan is te starten komt namelijk ook nog niet echt van de grond. Tel daarbij op dat Mila en Lucien jaren geleden hun zoontje hebben verloren, iets wat je volgens mij als ouders nooit helemaal zult kunnen verwerken. De relatie tussen Mila en Lucien verloopt momenteel niet echt soepel. En het is niet verwonderlijk dat Mila nu na haar drukke carrière in Nederland in een gat is gestort.

Gelukkig bestaat er tegenwoordig zoiets als social media: facebook, skype en twitter. En daar is Mila een groot deel van haar dag druk mee. Haar zwerftochten op Facebook doen haar haar vroegere geliefde Chris weer terugvinden, waarmee ze al snel een innig contact heeft via Skype. Tijdens een barbecue van de Franse buren ontmoet ze Sebastiaan, wiens huwelijk ook redelijk op springen staat. De twee ontmoeten elkaar geregeld en appen elkaar veelvuldig. Al met al is het een wankel evenwicht, waarbinnen Mila zich begeeft.

Ik ergerde me geregeld aan Mila. Maar misschien is ergeren ook niet het juiste woord. Ik kon me in ieder geval niet goed in haar verplaatsen. Ik vond haar geregeld nogal oppervlakkig en naïef, waar ik van een advocaat wat meer diepgang had verwacht. En de manier waarop zij eigenlijk drie mannen aan het lijntje houdt, tja, dat is denk ik gewoon niet mijn stiel … Overigens is het helemaal niet erg dat het gedrag van Mila me soms mateloos irriteerde, want zoals Gaby Rasters zelf op internet schreef: ‘… En of je haar nu een schop onder haar kont wil geven of juist een arm om haar heen slaan, beiden mag, want dat betekent dat ze tot leven gekomen is in Follow.’

Waar ik wel van onder de indruk ben, en dat maakt dat ik wel erg enthousiast ben over het boek, is de online wereld die Gaby Rasters rondom Mila en de drie boeken heeft gecreëerd. In het boek blijf je bij met alle facebookberichtjes, tweets en appjes, maar je kan ook vrienden worden op Facebook met Mila, haar volgen op twitter (maar dat is niet heel actueel), je kan het blog van Chris volgen en ook Mila houdt een blog bij. Ik zou je wel aanraden dit allemaal pas te lezen als je Follow uit hebt, om spoilers te voorkomen. Ik vind dit alles heel vernuftig opgezet en het boek echt een goede twist meegeven!

Follow is een leuk en onderhoudend boek. En ik ben ook best nieuwsgierig naar de volgende twee delen ‘Like’ en ‘Share’. Overigens speelt Mila wel een rol in deze twee vervolgen, maar is ze niet de hoofdpersoon.

Follow – Gaby Rasters
Feel good, paperback, 270 pagina’s, Uitgeverij Zomer & Keuning

Voor de andere boeken van Gaby Rasters, klik hier >>>>