Pittige pubers – opvoeden van je puber met ADHD of autisme [recensie]

Pittige pubers is een onmisbaar boek voor ouders van pubers met ADHD of autisme. Het biedt ouders, maar ook professionals, concrete handvatten om beter te communiceren, grenzen te trekken, te handelen en vooral ook vol te houden in de opvoeding van hun kind met ADHD of autisme. Een grote mond, driftbuien met agressiviteit, vergeetachtig en slordig? Ouders van pubers met ADHD of autisme denken vaak, als ze andere ouders horen zuchten over het gedrag van hun puberkinderen: Dat deed die van mij altijd al!

Het lijkt soms wel of kinderen met leer- en gedragsproblemen altijd al in de puberteit zaten. Dat klopt voor een deel ook. In de puberteit en adolescentie komen alle jongeren in een fase dat hun hersenen onder invloed van de hormonale ontwikkeling niet goed in balans zijn, en de emoties het vaak winnen van het verstand.

In Pittige pubers kijken we naar de achtergronden van het gedrag van deze kinderen en leren we over de verschillen tussen de gewone puberteitsproblemen en de extra portie waar deze jongeren voor staan. Aan de orde komen o.a. puberbrein en ontwikkelingsproblemen, communicatie en motivatie, vriendschappen, relaties en seksualiteit, onderwijs en communicatie op school. Pittige Pubers werd geschreven in samenwerking met oudervereniging Balans en sluit aan bij de cursus Ouderpower van Balans.

Laat ik beginnen met vertellen dat ik Pittige Pubers een erg goed boek vind. Het staat boordevol duidelijke informatie, over de puberteit en over diverse ‘problemen’ die je dan tegen kunt komen. Een boek wat iedereen met een kind die tegen de puberteit aan zit, in huis zou moeten halen.

Wat ik echter verwacht had: andere informatie voor kinderen met autisme en / of ADHD, haal ik er veel minder uit dan ik hoopte. Als ouder met één of meerdere kinderen met ADHD en / of autisme, zoek je altijd naar ‘de gouden tip’, lijkt het wel. Tenminste, zo ervaar ik het. En die ‘gouden tips’ staan voor mij niet in dit boek.

Misschien is dit boek wel een eye-opener voor ouders met minder moeilijkere ervaringen op jongere leeftijd van hun kinderen. Ik kan me zo voorstellen wanneer je ‘extra speciale’ kind in de pubertijd komt en van een hanteerbaar schoolkind in een bijzonder lastige puber verandert, die nog moeilijker te bereiken is dan de gemiddelde puber, dit een perfect boek is.

Het boek Pittige Pubers is prima leesbaar. Er staat goede informatie in die op een toegankelijke manier is geschreven en die nog duidelijker wordt door de eerlijke voorbeelden van andere ouders met pittige pubers. Het boek is verdeeld in hoofdstukken zoals ‘vriendschap, relaties en seksualiteit’,  ‘communicatie’, ‘van het rechte pad af’ en ‘hoe nu verder?’. Er worden gelukkig geen onderwerpen geschuwd of mooier voorgedaan dan de werkelijkheid vaak is.

Een goed boek, voor alle ouders met een pittige puber!

Pittige pubers – Marije Kuin, Anneke Eenhoorn, Arga Paternotte
Paperback, 208 pagina’s, uitgeverij Lannoo Campus