Cortex Challenge Kids [recensie]

Speciale kinderversie van Cortex! Daag je vriendjes uit voor een leuk spel waarbij je je inzicht, geheugen en reactiesnelheid kunt testen! Ga de strijd aan met andere spelers in 8 uitdagende tests die een beroep doen op alle capaciteiten van de hersenen zoals: voelopdrachten, gelijkenis zoeken, logica, doolhoven, geheugen en nog veel meer. De winnaar is degene die als eerste zijn of haar hersenpuzzel compleet weet te maken.

Wat een leuk spel is Cortex Challenge voor kinderen! Ik heb het samen met een vriendin met mijn dochter van 10 jaar gespeeld en we hebben ons alledrie vermaakt. Mijn dochter noemt het nu “haar nieuwe lievelingsspel” en speelt het ook regelmatig met haar tweelingbroer.

Het spel bestaat uit een aantal kaarten met verschillende soorten opdrachten. Er zijn kaarten met een doolhof (dan moet je een kat een muis laten zoeken), kaarten met tekeningen (zoek de afbeelding die er het vaakst op staat), kaarten met 4 afbeeldingen (die moet je dan proberen te onthouden) en zo zijn er allemaal kaartjes met opdrachten waar je je hersenen bij moet gebruiken (vandaar de naam Cortex).

De bedoeling is dat je een kaartje omdraait en dat degene die denkt het te weten, zijn of haar hand op dat kaartje legt en probeert de opdracht goed te doen. Dat ging eigenlijk al meteen mis, want in principe kan iedereen meteen een hand op het kaartje leggen natuurlijk en proberen het antwoord te geven. Zeker wanneer kinderen onderling dit spel spelen, zal dat niet tot een ‘vriendelijke sfeer’ leiden….

Wat wij gedaan hebben is dat we om de beurt een opdracht deden. Wanneer dat goed ging, mocht degene die de opdracht deed, het kaartje houden. Er zat toch een spelelement in omdat je maximaal 4 kaartjes mag hebben. Wanneer er een paar bij zit, dan mag je die inwisselen tegen een ‘stukje hersenen’, maar anders moet je een nieuw goed kaartje inwisselen voor een andere kaart. En zo is het toch spannend wie als eerste de 4 verschillende stukjes hersenen bij elkaar gespaard heeft!

Wat echt vernieuwend is, is dat er ook ‘voelopdrachten’ zijn. Kaartjes waarbij de opdracht is om te voelen wat er op afgebeeld staat. Enorm leuk (en moeilijk).

Kortom: Cortex Challenge Kids is een superleuk spel om regelmatig te spelen!

Cortex Challenge Kids